Columbus har hamnat i en svår målvaktssituation. Tanken måste ha varit att ha kvar Norrena som backup för suveräne Leclair säsongen ut. Under tiden skulle jättelöftet Mason mogna i AHL för att nästa säsong se och lära bakom Leclaire - och säkert göra en del inhopp. Samtidigt som Norrenas kontrakt löper ut.
Nu fick man angenäma problem när både Leclair och Norrena gick sönder samtidigt. Inget val - Mason fick hoppa in och gjorde dundersuccé.
Nu är alla 3 målvakter friska och vill spela. Leclaire är given etta. Mason är minst lika bra, men ung och det kan vara en risk att låta honom gå in som säker tvåa. Skulle Norrena acceptera spel i AHL så hade man en idealisk backup, men det har jag svårt att tänka mig Norrena göra.
Så vad gör Columbus ? Man kommer inte på sikt att hålla igång 3 målvakter. Möjligen får Norrena och Mason alternera som tvåa, men det är knappast bra för Mason som ändå är Columbus guldägg.
Kan dom trada Norrena till annat NHL-lag ? Tveksamt för en 3-barnsfamiljefar.
Kan dom låna ut Norrena till ett lag han kan acceptera och samtidigt ha möjligheten att kalla upp honom ?
Och det är där jag tror vi kan komma in i bilden.
Lönemässigt då ? Norrena tjänar 850.000 dollar denna säsong. Så det lär väl kosta ett par millar att låna hem honom. Eller så passar det bara Columbus perfekt att ha en nöjd Norrena som håller sig i form genom mycket spel, och då kanske han inte är så dyr.
Om Leclaire och Mason håller sig skadefria så tror jag att Fredde kommer efter jul - på lån säsongen ut. Men kanske med återkallningsklausul.