Dirdy wroteJag håller med dig till viss del där Köttet, men när jag ser reprisen är det jag tänker på hur fullständigt chanslös Hento är. Det finns inte en möjlighet att rädda. Han stå kvar på knä på mållinjen, han är en halvmeter minst från pucken. DET är det som är dåligt. Jag hade kunnat ta om han gått ut och skött sig som en målvakt borde och sen ändå släppt in den.
Efter att ha sett målet igen så håller jag med. Förvisso tycker jag fortfarande att Aalto får ta på sig målet, men Hento måste ju förstås utmana skytten bättre. Svag insats även på det målet, absolut.
Vårt målvaktsspel just nu är mycket instabilt. Även om man kan önska mer utav försvaret många gånger, så har det ändå ramlat in en hel del puckar denna säsong som målvakterna bara ska ta. Och dessutom så funkar ju hockeyn så att målvakten då och då tvingas rädda laget (typ Markström i BIF mot SSK igår). Det har ingen av våra målvakter gjort så här långt i någon match. Likaledes har det ju varit ganska tydligt de senaste säsongerna att målvakterna är otroligt avgörande i slutspelet.
Som jag ser det så finns det bara två alternativ just nu. Om ledningen i Cluben litar på Hento så ska han spelas som uttalad förstamålis framöver (Fransson som etta är inget alternativ i min värld). Då får han chansen att visa att han kan och ska ta LHC ett steg till. Eller så fixar man fram en bättre målvakt. Alternativ 1 ovan skulle iofs kunna leda till att man tvingas till alternativ två om det visar sig att Henriksson inte håller trots fullt förtroende.
Jag har inte sett någonting hittills som tyder på att Hento är den guldmålvakt som vi behöver. Men kanske är vi för snabba att döma ut honom? Kanske lyfter han när det väl blir allvar framåt vårkanten?
Men det ser inte bra ut...