Palle Kuling wroteOrkar inte ens kommentera skiten.
IKOs målvakt Markus Svensson medverkade inte pga sjukdom/skada förmodar jag. IKO vågade inte chansa genom att slänga in en ej matchtränad Engstrand och fick lyfta på luren och ringa ner Fransson. Vems fel det är att Engstrand inte är matchtränad och att hans talang tar stryk vet vi sedan innan.
Hemlin säger "Är Engstrand en talang så kommer det att visa sig och då kommer han att få stå i Oskarshamn. Är han inte redo för allsvenskan kommer det visa sig" Hur i helvete då när man inte får chansen att spela någon jävla stans?
Bra jobbat era jävla grisar.
Mailet från Hemlin angående Engstrand. (Hemlin svarade inte på mitt senare mail där jag frågade varför man inte kunde ge honom chansen som DIF, Frölunda mfl har gjort och dessa målvakter har klarat av det)
1. Vi tror på Christian, det är därför vi gett honom ett kontrakt. Att han bara har ett år beror på att ett ev. år två är svårt att planera eftersom du inte vet om spelaren är i Elitserien, Allsvenskan eller Div 1. Därför är alla parter överens om att vi börjar med ett år (framförallt agenterna vill detta). Detta kan vi förlänga när tiden är mogen. Vi vill gärna få fram egna målvaktstalanger, det vore det allra bästa för LHC.
- Varför Oskarshamn?Det är svårt att få ut juniorer direkt i Allsvenskan. I Oskarshamn fann vi en lösning vilket ger oss en möjlighet att matcha Christian i både elitserien, allsvenskan och dessutom J20. Det är en bra situation. Vi ser också hur istiden ser ut för våra målvakter, vi följer detta varje vecka. Jag har själv varit i Oskarshamn och Mattias Elm är där varje vecka. Vi har snart spelat 10 omgångar, allsvenskan något fler. Det är klart att vi analyserar situationen kontinuerligt! Om vi ser att det finns brister så korrigerar vi självklart detta inom sin tid. Mattias har full koll på detta. Men, det vi vet är att om man börjar att flytta runt spelare i tid och otid och inte har något som helst tålamod, då blir det verkliga problem. Då kan du tala om problem, speciellt med de som är kring 17-22 år. Vi kan visst ändra men inte efter tre veckor.
Här handlar det om att skaffa sig erfarenhet, kontinuitet, bygga upp självförtroende och stark tålighet. Sedan måste man givetvis spela matcher. Det skall vi se till, just nu har Christian faktiskt en bra möjlighet att slå sig in som första målvakt i Oskarshamn. Är han mogen att stå i Allsvenskan idag kommer detta att visa sig, och då får han sin första positiva prövning efter J20. Att tala om ett "LHC syndrom" eller att vi inte skulle vilja satsa på egna talanger är rent nonsens. Det är klart vi vill ha upp egna spelare. En bra värdemätare på de spelare som är på väg upp är att se efter hur många spelare som är ordinarie i Juniorlandslagen. Hur många har vi kontinuerligt i Team 18, Team 19 och Team 20 landslagen? LHC spelarna är tyvärr få.
Jag ser det som naturligt för någon spelare att gå direkt upp i A-laget från J20, men de allra flesta bör gå via spel i allsvenskan. Under de senaste 4 åren som vi varit ett stabilt Elitserielag har vi tagit fram en och annan spelare till A-laget men framförallt producerar vi ett flertal spelare till Allsvenskan och Division ett. Vår verksamhet är bra, men kan givetvis bli bättre. Men om du tittar på utvecklingen av vår Juniorverksamhet, vårt hockeygymnasium så inser du nog att detta är på väg åt rätt håll om du jämför för några år sedan. Det här är komplexa frågor som inte har givna svar men du får lita på att vi som har detta som arbete utgår från det som är bäst för LHC och den egna individen. Nu laddar vi för DIF (H)
Hälsningar Johan Hemlin, sportchef LHC
Tycker svaret från Hemlin är klockrent! Man tycker inte Engstrand är mogen för elitserien och vill matcha fram honom via allsvenskan. Skitbra säger jag. Om sedan inte Oskarshamn släpper fram Engstrand tyder det nog tyvärr på att IKO inte tycker Engstrand håller för allsvenskan heller.
Att Christian dominerar stort i J20 säger intet om hur han fungerar på seniornivå. Ett faktum du själv konstaterat om Junland i en annan tråd. Jonas tokdominerade i J20 men har en smula trassligt med klivet upp bland de stora grabbarna.
Att jämföra Enroth och Engstrand är bara dumt. Enroth har som bekant tagit vägen via allsvenskan och under en hel säsong med SSK på nivån under eliten visat att han sannolikt är en målvakt för elitserien. Nu får Christian samma möjlighet.
TIttar man på en annan konkurrent i J20-landslaget, Riddervall, så kan denne bara tacka DIF:s taskiga ekonomi för att han är andremålis.
Vill avslutningsvis bara säga att jag tror Engstrand får och tar chansen vad det lider i IKO. Med en eller två säsonger i allsvenskan i ryggen kan vi förhoppningsvis få se en LHC-fostrad målvakt ta förstaspaden i Cluben.