Gick inte att länka så jag slänger ner det här.
Linköpingsförvärvet Erik Lindhagen har varit en stor positiv överraskning i Växjö så här långt. Mot Västerås svarade centern för en ny gjuten insats, och han fick stort förtroende i både numerärt över- och underläge.
Den största överraskningen i årets upplaga av Växjö Lakers är utan tvekan den 19-årige centern Erik Lindhagen som hämtats från Linköpings juniorlag. Talangen har under inledningen av säsongen gått från klarhet till klarhet, och imponerar i alla spelformer.
Matchen mot Västerås blev precis den värdemätare som förväntades, och efter en 60 minuter lång kamp kunde Växjö avgå med segern. Slutresultatet skrevs till 4-2 efter att bland Christian Magnusson svarat för två mål i numerärt överläge. Tack var segern är Växjö fortsatt obesegrade i HockeyAllsvenskan.
– Det var en bra laginsats, och det var skönt att vinna. Det var en riktigt bra match helt enkelt, berättar Erik Lindhagen som återigen spelade en tongivande roll i ett starkt Växjö.
Det blev inga poäng den här kvällen för Lindhagen, utan istället var han inne när Västerås tog ledningen med 2-1.
– Jag såg inte riktigt vad som hände. Jag stod i slottet och det var väl deras back som kom in framför mål och fick pucken på sig. Det var lite tamt försvarsspel från oss där. Vi kan mycket bättre än så. Men jag tar inte på mig så mycket av det målet, jag hade min gubbe, säger Erik som imponerar med sin kyla med pucken.
– Det är mest kul att ha pucken tycker jag, och man måste lugna ner spelet ibland. Ibland kan man bli stressad också, men det handlar om att ta rätt beslut i rätt lägen. Ibland ska man hålla i pucken, men ibland gäller det också att bara skyffla iväg den. Man måste kunna variera sig.
Centern matchades som vanligt i kedjan med Patrik Carlsson och Steffen Thoresen. Efter ett tag så placerades dock Thoresen på bänken, och kanadensaren Kevin Marsh tog hans plats i formationen. Lindhagen är hjärnan och motorn i kedjan, och bidrar också med starkt tekande även om han hade svårt att tro att han vann 80 % av tekningarna mot Västerås.
– Det tror jag inte, det kändes nästan tvärtom. Nä, idag fungerade det hyfsat bra men jag tror jag har haft 38 % i de första tre matcherna, och jag brukar vara mycket bättre än så. Men förhoppningsvis är det något som kommer, säger Erik och berättar att han hela tiden försöker bli en bättre tekare.
– Jag försöker lära mig mer på varje träning och varje tekning. Man lär sig mycket att teka mot killar som Martin Romö och Peter Ström, de kan det där.
Tack vare sin allroundkunnighet så matchas Lindhagen flitigt av Janne Karlsson. Det blir en hel del speltid i både numerärt över- och underläge.
– Idag hade jag väl tre byten i numerärt överläge, och det var väl ett som var bra. Min roll är ju att styra och ställa lite där. Det fungerade bra i början, sedan var det mest kamp.
– Det är kul att spela i numerärt underläge, och det är skönt att få förtroende också, säger Erik som i den tredje perioden matchades hårt med en man mindre på banan, och han fick spela i par med lagkaptenen Martin Romö.
– Ja, det är riktigt bra. Han säger vad man ska åka så det är bara att åka dit han säger.
Närmast står Oskarshamn på tur för Växjö. Matchen spelas redan på fredag.
– Vi har fått en bra start på serien, så det är bara in och köra, säger Erik.[/i]