Liten har blivit stor – och nu har Jakub Vrana vunnit Stanley cup. "Han har verkligen fått kämpa för det", säger Klas Östman.
Tjecken som kom till Linköping som 15-åring och lämnade fyra år senare, men har hållit kontakten sedan dess. Klas Östman, numera assisterande tränare i LHC:s A-lag och då juniortränare, minns när talangen dök upp för första gången.
– Tänk dig själv att som liten pojk flytta från Tjeckien och knappt kunna ett ord engelska. Det är tufft gjort. Hur många svenska killar hade gjort den resan? En glad spelevink och känslomänniska som var tjurig i tio minuter i veckan. Annars log han mest hela tiden.
– Det vore synd att säga att han var den mest ordningssamma typen, så det var många runt juniorverksamheten som fick hjälpa till och se till att han hamnade rätt, säger Östman och ler.
Han gläds förstås åt sin adepts succé i Nordamerika. Under tredje säsongen kom det riktiga genombrottet i stjärnspäckade Capitals och i avslutande finalmatchen var det Jakub Vrana som snyggt satte viktiga 1–0.
– En enormt stor talang när han kom. Helt överlägsen i sin ålderskull. Han var bara 16, men bäst i J18 och kunde ha spelat i J20. Sedan var han inte den som alltid jobbade hårdast eller hade mest defensiva färdigheter. Men han har växt till sig även där.
– Det är bara att titta på hur mycket han har fått kämpa för att ta sig en ordinarie tröja i NHL. Det har varit mycket upp och ned från farmarlaget och inte minst mentalt är det tufft att klara det. Han har gjort en häftig resa och har en stor framtid, säger Klas Östman.
Så sent som förra sommaren var Vrana i Linköping och tränade med LHC i en månad.
– Han hörde av sig och sa att "får jag komma, jag behöver träna". Då förstod jag att det verkligen hänt något. Han har alltid velat träna, men i unga år mest på det som är roligt, säger Östman.