Gunnarsson har haft lite problem med puckkontrollen och sen har hans spel varit lite omständligt, vilket känns lite förvånande. Att han är sjundeback är egentligen inte så märkligt, sett till hans spel. Det som är märkligt är att Erik Karlsson, som är en katastrofal säkerhetsrisk så fort han är inne på isen, får spela på Gunnarssons bekostnad.
Mårtensson har spelat ganska stabilt. Han har ju fått mycket kritik från media och på sätt och vis så är den ju berättigad eftersom han ändå är en av de större stjärnorna i laget. Han kan definitivt bättre, men samtidigt så har han inte fått något cred för de pass och målchanser han skapat (men som kedjekamraterna sumpat...). Att man från mediahåll förväntar sig att Mårtensson själv ska gå in och måla är lite konstigt. Det är ju inte så att han är någon "målskytt" utan snarare "assistkung", även om han producerar bra med mål i kedjekonstellation som fungerar.
Mange var helt lysande och outstanding i de inledande matcherna (Norge, Frankrike) men har inte varit alls lika bländande i de senare (Tjeckien, Lettland). Jag hoppas att det inte är tendensen från tidigare VM-turneringar man ser (bra i början, sämre i slutet).
Pajen har tekat bra, som vanligt. Han jobbar och sliter hårt och har fått mycket beröm. Med tanke på arbetsinsatsen och skridskoåkningen så är det fullt berättigat, men jag tycker han får ut lite för lite av sitt spel. Han har mer "bländande" hockey i sig och borde kunna producera bättre, även om han inte har några såna direkta krav på sig.
Weinhandl har gett ett ganska blekt totalintryck. Det var väl en match eller så som han var riktigt bra i. När han och Mårtensson spelades i samma kedja (LG Games?) så klickade det inte alls. (Lite oroade inför Rysslandsäventyret borde de bägge vara - jag tycker inte riktigt att kemin funnits där på ett tag... Men det kan de ju hitta tillbaka till under en längre grundseriesäsong.)