QPR Sett många motståndarsupportrar som flänger sig runt med samma sak om att Leksand minsann är ett lag som “hör hemma i SHL”. Samma sak var det när Djurgården och Brynäs åkte ur där många babblade om att de var anrika föreningar som “inte förtjänade” att harva runt i HA.
Personligen är jag trött på det här gråtrunkandet som hockeysupportrar håller på med för föreningar som vann SM-guld i en tid när spelarna var amatörer och där klubbar kunde lämna walk-over mitt i slutspel. Det är väl snarare positivt att dessa klubbar åker ur? Det visar att oavsett hur mycket tradition - och oavsett hur framgångsrikt ett lag har varit - hjälper inte det laget i samtiden från hotet och realiteten om nedflyttning. Att dessa klubbar åker ur visar väl att de faktiskt inte hör hemma i SHL? Eller skulle man säga att Tälje, som harvat i hockeyns bakgård i 15 år, är ett lag som “hör hemma i SHL” bara för att de vann ett gäng SM-guld innan tv-apparaten var en del av alla hushåll? Genomskinligt, elitistiskt skitsnack är vad det är!
Och ordet “anrik” är ett så flytande begrepp för dessa elitister att det snarare handlar om vilka lag de hörde på radiosporten mer än något annat. Ett sådant exempel såg jag för ett par år sedan där det var ett par Leksandsgubbar som kallade Hästen, ja Vita Hästen, för en anrik förening efter att de hade gått i konkurs igen.