Lite sådär i skymundan har vi sista matcherna börjat ha skapliga siffror på en del punkter (jag tror de flesta misstag och skumma beslut som blir sitter mentalt, hoppas det släppt lite nu när de vunnit lite), vi har t.ex lite bättre xG (bakåt) än Brynäs efter uppehållet per 60 minuter (1,99 i xGA/60 vs Brynäs 2,40, och framåt är vi tionde bästa lag. Sett till utdelning i 5v5 är vi delad 8:a med FBK på åtta gjorda mål, och nio insläppta ger oss en delad sjätteplats med samma FBK. Så -1 och en delad sjundeplats i målskillnad i lika styrka.
Smalnar man av till sista tre (känns fair, form är en färskvara och vi har ju gjort en del saker bättre sista matcherna) har vi 5-3 i målskillnad (BIF 6-2), vilket placerar oss som topp-4. xG-siffrorna är 5,23 i xGF (9:a) och 4,10 i xGA (2:a!) vilket ger oss en femteplats i differensen mellan xG framåt och bakåt (+1,13) samt procentuell xG vilket såklart är mest ett annat mått på samma grej, där har vi 56,04%. Brynäs btw är tolva med -0,74 och 47,30% jämförelsevis (xGF/xGA: 6,51/7,26).
Sist men inte minst har vi tekat väldigt bra sista tiden, och tar få utvisningar totalt sett. Tror det kan vara en nyckel, för Brynäs tar ganska många utvisningar just nu (bortsett femman mot Växjö har vi inte gjort det), ungefär dubbla mängden tvåor vi fått. Vi har också varit bra på att hålla motståndare utanför skottsektorn men samtidigt skjutit mycket från densamma, och haft en skotteffektivitet runt 14% sista tre (2:a efter Leksand, lite bättre än Brynäs) och gjort flest mål med elva stycken (Brynäs nio varav ett i tom målbur).
De har vunnit många matcher sista tiden, men en hel del mot typ DIF, Leksand innan uppehållet (innan de fick in Larsson och började spela mer defensivt som nu), FBK som blandat och gett, Frölunda som tappat formen totalt men verkar ha tryckt på bra, Timrå som är i absolut usel form… Rögle visst, på straffar i en match bandyklubben verkar ha dominerat spelmässigt annars. 🙂
Det var min urladdning, kommer missa hela eller stora delar av matchen live och inte hänga här så ville få ur mig detta.. 😅