Fortfarande förbannad. Senaste gången OS spelade med alla de bästa gick jag sista året på gymnasiet och har längtat ihjäl mig sedan dess. Nu 30 år - flintis, rynkig, 2 barn men likväl lycklig över att äntligen få se de bästa spela OS igen och så är det här vad jag får? Fy fan. Säger inte så mycket om matchen igår per se - USA är ett bättre lag och kommer sannolikt förbli det i åtminstone några decennium, men när Tre kronor inte gör mer än 2 mål mot de bättre nationer vi möter så är det ju helt enkelt inte bra nog. Jag tycker att man gjorde mycket bra i matchen, men under turneringen överlag så kommer jag inte ifrån hur märklig coachingen varit. Visst, med en hetare målvakt kanske det hade blivit annorlunda mot Finland osv osv men Sverige måste spela sitt spel men med mer offensiv edge. Forsberg i början, Bratt sen är ett exempel - att spela Elias Lindholm så högt upp i början eller att sätta Raymond i en så pass trubbig miljö långa stunder ett annat. Då menar jag det inte som kritik mot Mika eller Landeskog för jag tycker att båda fyllde en funktion och Mika gjorde ju bevisligen viktiga mål och även andra aktioner men om Mika 2026 är kedjekamraten till Raymond i en svensk andralina så måste de ju ge en lekkamrat till honom.
Nej jag är ofattbart besviken över denna turnering. Som tur är World Cup om två år men OS är ju OS. Många ledande i sverige är till åren (i perspektivet att spela i ett OS 2030 då) så det kommer krävas att det fyller på bra, och jag vetetusan. Frågan är om inte Sverige hade haft bättre förutsättningar att sätta dit den med Oscar Lindberg i kedja 2-3 än Landeskog och Rakell. Slutligen - missförstå mig rätt, alla är fantastiskt duktiga hockeyspelare som har kämpat för Sverige. Jag tycker bara inte att Sverige har vad som krävs för att vinna och just att kunna få mer fart i spelet men med bibehållen kontroll tyckte jag stack ut. Vill påstå att Tjeckien gjorde den delen bättre än Sverige.