Har inte skrivit på länge men nu kan jag inte hålla mig. Jag håller med om det mesta ovan även om jag inte läst allt. Återigen är vi farligt nära kvalstrecket och det beror faktiskt på tur. Vi hade för länge sedan legat sist om bara man ser på hur spelet har sett ut de senaste tiden, men med mycket flyt och otroliga målvaktsinsatser har vi lyckats ta lite poäng.
Det som man är mest förstummad över är själva kvalitén på spelet. Hur man gång på gång slarvar enormt med pucken och ger bort den till motståndarna. Detta håller inte i SHL, man måste ha mer kyla och smarthet. I princip samtliga lag har tydliga spelvägar hur man beter sig när man t ex vinner puck i egen zon men i LHC är det uppenbarligen OK att ge bort pucken direkt, gång på gång, och man ser INGA gemensamma tankar eller idéer. Visst, hockey handlar om att jobba hårt och ha fart, och även på den punkten kan det bli mycket bättre, men främst är problemet enligt mig, det sanslösa slarvet med pucken över hela banan. Ofta ser man desperata försök att försöka få pucken framåt när de flesta andra lag i SHL skulle vända och spela hemåt. Det finns sannolikt inget lag i SHL som så enkelt ger bort pucken, A och O i hockey är att vårda pucken inom laget. Och detta måste man göra gemensamt och man måste veta hur de andra i laget tänker och hur de kommer agera. Av detta samspel ser man inget.
Hur man löser detta vet jag inte. En del ligger på tränaren. Men jag undrar också om spelarna generellt är tillräckligt skolade för att spela på denna nivå. Känns som många av spelarna är för ensidiga. De har några tydliga individuella styrkor men de är inte tillräckligt smarta i lagspelet.
Man har gjort en del bra perioder där man haft fart och tydligt samspel, absolut, men oftast känns det mest som att motståndarna hamnat i en tillfällig svacka. Över en hel match har man aldrig övertag.