Mittzon jo jag menar inte att det var bra på så sätt. Men dom lägena vi blev pepprade med under den perioden, då var laget åtminstone samlat och folk kunde ta hand om returerna. Nu är det utspritt och det blir helt rena lägen. Oavsett vad statistiken och modellerna säger, så måste det rimligtvis vara mindre chans att det blir mål om 5 spelare är framför mål och kan täcka skott eller ta hand om returer. Lagen som kom in i anfallszon då hade också lägre fart, eftersom vi ofta lyckades få ner den i mittzon. I vinstmatcherna kunde man oftast se hela laget samlat i mittzon, när motståndaren försökte ta upp pucken. Det är en jävla skillnad mot nu, när de kommer i full fart i öppen gata. Ungefär det som Sanny kommenterade i sin krönika efter Hv matchen. Nu ser det ut som under värsta delarna av Östmans tid. Det gjorde det inte under en period. Det behöver inte betyda att det var bra då, men att det var bättre.
Anledningen till att folk, eller åtminstone jag, kunde tycka att vi var på rätt väg är att där vi kommer ifrån är totalt haveri. Nu är vi där igen.
Och frågan jag egentligen funderar på är, oavsett om det var bra eller dåligt tidigare, varför man spelar på ett annat sätt nu? För det är ju uppenbart. Jag antar att man pratat så mycket om inställning att alla vill visa hur mycket dom kämpar för att checka att det bara blir kaos. Tittar man på hur vi forecheckade under vinstmatcherna, ser det helt annorlunda ut än nu.