1. Frölunda
Robban med Frölundas stabilitet gör dom till stora favoriter att vinna serien i min bok.
2. Luleå
Får slå lite från skymundan. Har ett lika bra lag i år och när andra lag har tunga perioder kommer Luleå tugga på.
3. Färjestad
Karlstads snälla pojkar gör som dom alltid gör. Bra i serien, men viker ner sig i kvarten.
4. Skellefteå
Gjorde en dålig säsong förra året, men har sparkapital på många håll i truppen.
5. Brynäs
Går från att ha ingen press till att ha all press. Räcker till en femteplats.
6. Cluben
Ödmjukheten förra året gav gör att alla chippar in. Underskattade av alla och vi har sett vad lag kan göra när dom får lura i vassen.
7. Malmö
Kollar är SHL:s mest underskattade coach. Får konsekvent ut mer av sitt lag än han borde och i år har dom ett bättre lag.
8. Växjö
Kombinationen med legoknektar, finnar, björn Hellqvist, tråkhockey. Nope.
9. Rögle
Är där LHC var för ca 10 år sen. Alltid en frälsare ifrån att vinna sm-guld. Är det inte Bristedt så är det Abols eller Jakob Petersson. I år den största frälsaren av dom alla, Dan Tangnes. Ganska svag backsida, glaslirare på forwardssidan.
10. Örebro
Ser okej ut, tror inte att ett lag som redan har Karlavagnen också kan ha Sampo Ranta och poängstarka jänkare från Liiga och få det att funka under Niklas Eriksson.
11. Timrå.
Sämre kommer det bli, lite sminkade siffror i fjol och tunga tapp, men jag tror inte att det blir så mycket sämre att det blir kval.
12. Djurgården
Ungdomlig entusiasm löser kontraktet.
13. HV71
Har hört så många gånger att i år blir HV bättre. Hit och dit ser riktigt fin ut på försäsongen.
Var SHL:s överlägset sämsta lag i fem mot fem i fjol. Dom har kvar Blomman, dom har tappat Borgström och Pettersson som tog många poäng åt dom i fjol. Vad har man värvat då? Borgman är klass, i övrigt ser jag ingen som går i bräschen. Om det här börjar knackigt så kommer hela stan att skita på sig.
14. Leksand
Njut Östgötaleksingar, dom kommande åren kommer det vara närmare hockey i Mjölby än i Linköping.