Analys försäsong
Detta betyder inte en återkomst på forumet för tycker fortfarande att nivån är för låg och hur det redigeras är också för slapphänt. Speciellt efter @Skäggets krönika, visst såga konkret fakta men att försöka tysta varandras åsikter är väl precis det vi inte ska göra? Jag tycker istället man bör belysa sin egen bild och sedan föra konstruktiv dialog gällande olikheterna. Nu är det påhopp som inte beivras, mer fokus på hur någon ser ut eller ”vad man borde tillhöra”, för helvete höj er.
Min bild baseras både på rapporter från personer oerhört nära laget, agenter, journalister och supporters till andra lag.
Jag vill börja med att säga, det är inte konstigt att många av spelarna de första tre matcherna såg sega ut. Man har tränat orimligt hårt, det är dubbelpass och det är nivåer av skridskoåkning som när man lyssnar runt leder till mer frågetecken än beröm. Spelarna har varit nedtränade när det är dags för match. Det är också tydligt att det finns en stress i föreningen, den sprids nedåt och det lugnet du finner i flera andra föreningar finns absolut inte hos LHC. Jag förstår att flera roller känner press, speciellt på ledarhåll. Välvilliga personer kastar pengar på LHC som aldrig förr. Föreningen uppnår noll resultat och man vill nu göra en stor förändring. Helt ok att göra förändring men vad vill man?
Visst det låter bra att bli jobbiga att möta och åka mycket skridskor. Sen tittar man i LHCs laguppställning, har LHC byggt en trupp för det spelet? Inte för fem öre i min bok. Speciellt inte efter Fantens uttåg dessutom. LHC har en grupp med många ruskigt spelskickliga individer, vissa säger för många men där håller jag inte med.
Tidigare år har spetsen varit sårbar, blir fel spelare skadad eller avstängd har LHC haft svårt att göra mål. Nu finns det i min bok nästan en spelare i varje kedja som kan göra mål och assist samt tre backar som är goda för över 25p vid ett gott utfall.
Åter till träningsmängden, i en trupp finns givetvis olika behov, LHC har flera tydliga skikt i laget anser jag. Vi har de som är upp till 27 år, här kan det tränas hårt och SKA tränas hårt. Gärna extra gnugg på detaljer också för dessa. Problemet är att hela gruppen har fått köra på detta sätt. Det går ett tag för spelare mellan 27-32, det går ett kort tag för spelare 32-40. Här pågick det länge och skaderisken ökar enormt. När man tränar hårt likt detta måste det finnas en tydlig plan. Det ska finnas vila, återhämtning och förebyggande träning. Rapporterna hur man tränar i gymmet och gällande fysträningen överlag gör mig inte förvånad att såväl Bakke som Shore gått sönder under försäsongen. Vi är klart sämst i hela ligan gällande den här biten. Det finns ingen plan för spelare individuellt och de undersökningar man gör av nya spelare kan ifrågasättas. Det är oerhört fokus på att träna hårt, jag trodde det skulle tränas rätt år 2025? LHC har inte ens massör år 2025? Emmoth finns men det räcker inte med den träningsmängd man haft. Vad händer där? Spelarnas välmående måste vara den absolut viktigaste omständigheten i hela föreningen? Spelar ingen roll hur många öl vi säljer eller hur många som vill kasta pengar på föreningen om spelarna är skadade eller presterar dåligt på isen? Min farhåga är också gällande Karlström att han riskerar att gå på för tidigt. Det får framtiden utvisa, men jag är oroad.
Försäsongens vansinneskörning kulminerade i det överlevnadsdygn där det delvis stormade en hel del i gruppens syn på ledningens planering och den skaderisk som vissa moment innebar. Musse rör även vid detta i ett klipp när han pratar inför matchen mot Rögle. ”Förra veckan var riktigt tuff för grabbarna ska vi komma ihåg”. Här tog vissa spelare ett snack med ledningen och framförde sina åsikter.
Ett problem var att man fram till det gnuggat noll på detaljer. Spelsystem, hur vill LHC se ut i egen zon, Powerplay, Boxplay.
Detta har nu börjat gnuggas vilket Corren också rapporterat om men det ger oss svar på varför vi inte kunde se linjer av detta i de träningsmatcher vi sett.
Att vissa spelare sett vilsna och sega ut förklaras sedan oerhört mycket av hur otroligt nedtränade dessa varit. Det är nu viktigt att LHC snabbt får ordning på de detaljer som blir avgörande för säsongens utgång. Speciellt det försvarsspel som kommer bli en nyckel eftersom spetsen framåt definitivt finns och där måste spelarnas egen lekfullhet få lysa igenom. I försvaret har det dock varit uppenbart, speciellt mot Växjö och Rögle hur otroligt svårt LHC har att spela sig ur motståndares press och att räkna in i egen zon. Dessa saker lär man sig genom att dels få gnugga med den du ska spela med och hitta en kemi. Denna punkt ställs givetvis till av att skadorna avlöst varandra på backarna. Nummer två går dock att nöta och det är vilken struktur man vill ha och hur spelarna på instinkt ska veta var man ska stå i olika lägen.
LHC är ett framtungt lag där alla spelare inte kommer att jobba hem fullt, att stå som tränare och skrika om det är att ljuga för sig själv, även när PJ vid Vranas presentation säger att han ska prioritera det hårda jobbet över hela banan förstår jag inte syftet? Alla spelare har en roll i ett lag, har alla spelare samma uppgift och roll blir det sällan bra är min bild. Sen ska det finnas gränser och regler man inte får bryta och passera. Det är dock en annan sak anser jag. Jag är orolig för att LHC i sin iver att hitta en ny identitet sprungit vilse i vad man faktiskt har att jobba med i dagsläget, förändring tar tid och att försöka varje säsong göra för stora rörelser skapar mer problem än lösningar vilket historien visat. Jag gillar i grunden satsningen på Musse, Mange, Zacke och Kalle. Tycker den är fräsch och kan på sikt bli riktigt vass. Dessa personer behöver dock en arbetsro, de behöver en stadig hand som visar förtroende och tror på idéerna. Supportrar kommer alltid uppfatta tränare och spelare på olika sätt, det är en stor del av charmen men inom föreningen måste förtroendet vara 100% och det måste man visa med både kroppsspråk och ord. Här efterlyser jag våra sportchefer mer, Tony som ska vara nära laget får gärna ställa upp i en intervju i klubbens egna kanaler och upplysa oss om processen och varför vissa saker kommer att ta tid. Jag vet att LHC utåt intagit en ställning att vi presterar först sen kan vi prata iår. Det blev mycket glass och ballong förra sommaren och sedan brände man nosen rejält när flera ledande spelare presterade mer längs Ågatan än på isen.
Jag gillar lagbygget i grunden och många av de konkurrenssituationer som finns i gruppen, det gäller dock att tränargänget är mogna uppgiften. Jag tycker inte diskussionen om Roger Melin är konstig. Är det något Roger nog är bäst på i Sverige är det att få spelare att må bra, känna förtroende och ha en roll i en grupp. Jag hoppas att LHCs tränare redan är mogna uppgiften men att även prestigelösheten finns att be om hjälp om det strular. LHC har många starka individer i gruppen och flera som målar riktigt nära kanterna, det behöver inte vara fel men alla kan inte måla på samma ställe men heller inte på helt olika ställen. Det är uppenbart att föreningen är i behov av en bra start, det är givetvis alla lag men eftersom min bild är att lugnet helt saknas i de rapporter jag får blir det ganska avgörande.
Gällande enskilda spelares prestationer tycker jag att vi får ha överseende med att alla varit nedtränade. Matcherna den här veckan bör ge tydligare svar på var alla spelare står. Dessutom vill jag se snabba resultat av de linjer och den struktur man eftersöker, spelskicklighet finns och blir över i det här laget (vissa kommer sitta på läktaren), dags att visa det nu. De rapporter jag fått av träningar samt matcherna där jag sett alla är:
Rissanen-Martin har potential att bli ett bra backpar. Bernhardt-Kokkonen likaså när David fått återhämta sig och Kokkonen fått nöta än mer detaljer med Mange samt blivit helt inkörd på stor is. Dessa fyra blir monumentalt viktiga anser jag.
Bakke Olsen, jag hoppas redan nu att hans agent har en treårskontrakt på bordet med en lönetrappa. Den här resan kan bli härlig att följa.
Givetvis förstår jag precis som alla andra att ”Teddan” måste spela minst 40 matcher för att kalkylen ska gå ihop, säger man annat ljuger man för sig själv. Det är bara hålla tummarna och be till högre makter.
Det är alltid kul att vinna matcher och ger självförtroende men att ta steg i processen är desto viktigare, två bra motstånd att få sparras mot den här veckan och sedan avslutas det, hoppas jag med att hela laget får gå ut och supa tillsammans i Danmark. Att man försöker hålla ihop gruppen med en aktivitet där det bjuds på alkohol från föreningens sida. Inte för att skapa fylleslag utan för att motverka grupperingar som fanns förra säsongen. Dessutom göra det lättare för folk att prata med varandra. Trots allt har alkohol den inverkan på oss. Jag tror det skulle kunna bli en grym avslutning på försäsongens matcher för att sedan åka hem, vila söndag och ladda med grymma träningar from måndag inför Frölunda borta 13/9.
Jag hoppas vi ses där, i WLs vita tröjor 13/9! Tack för mig.