Det är lätt att vara efterklok nu verkar det som, LHC? Ärligt talat så är det här ett syndrom som symboliserat LHC sedan urminnestider - dvs att inte låta talanger och lovande spelare få den istid de behöver och sedan skickar man iväg dem. Antingen går det åt skogen och då gjorde LHC rätt, men som i det här fallet med Bagarn så fick han aldrig en ärlig chans och då får LHC bita i det sura äpplet när man ser att det visst fanns enorm kapacitet i spelaren i fråga. (Ta en titt på Calle Gunnarsson, uträknad från säsongstart men kom tillbaka och är LHCs nästbästa back efter Mange). Det finns en annan spelare i dagens LHC som aldrig fått en riktig chans och tror heller aldrig att han kommer få det, han heter Martin Samuelsson.
Enligt LHC och dess ledning skulle ju inte Bagarn ta en plats här idag och nu citerar jag: "Skulle du kalla det för succé som Johan gör?"
Svar: Ja, den som inte kan se det är ju både blind och inte särskilt hockeykunnig. Jag tycker det är intressant när man lockar hit unga lovande spelare - men det är inte rätt att ge dem spel i fjärdefemman när dem kan bevisa att dem håller högre klass än så och därför är värda avancemang i kedjorna. Jag ger mig tusan på att man kommer göra med Olausson som i Bagarn och faktum är ju att Olausson visat framfötterna rejält när han fick chansen. Satsa för framtiden, det verkar inte finnas ett sådant begrepp - och det fanns det inte heller i MIF Redhawks och Södertälje SK när det gick åt helvete när dem satsade på äldre spelare som ser en framtid som tränare runt knuten. Jag vill inte hamna där, LHC det är dags att våga satsa för framtiden nu. Titta på Brynäs unga lag, eller Timrå som har endel doldisar och blivande stjärnor. Helt plötsligt står vi där en vacker dag när våra 30-årslirare lägger av. Vilka ska ta över? Ska vi värva 19-22 nya spelare som SSK fick göra inför den här säsongen?
Jag klandrar inte Bagarn om han ger fingret åt LHC, det har han all rätt att göra. Bagarn säger till Hemlin "Jag vill ha mer istid", Hemlin svarar "Det kan vi inte lova dig, så du har rätten att se dig om efter en annan klubb som kan ge dig istid". Nej jag vet att man inte kan lova någon mer istid, men inför en ny säsong börjar väl alla om från noll på lika villkor oavsett vad man heter och vilka meriter man har? Nej tydligen inte. Personligen så vet jag också att den gode Johan så sent som när vi mötte Timrå sist i CC kallade Linköping för hemma och skulle försöka komma hem efter sina 1 ½ år däruppe.
Jag kan mer än gärna ta några mellanår i eliten för att satsa på framtiden. Det är så mycket roligare att se något långsiktigt byggas upp än något kortvarigt med våra "22" spelare som är över 30 år.