LaumannBingo Ja givetvis finns det gott om utrymme för förbättringar, allt annat vore ju extremt märkligt givet hans situation och tidigare roll. Till och med Högberg tenderade att “rasa ihop” i vissa matcher, precis som alla andra målvakter också gör i serien. Med tid i rollen och mer rutin är jag övertygad om att det kommer även för Myrenberg. Över tid har han ändå presterat fjärde bäst bland alla ettor i SHL i vårt kaoslag med vårt kaosförsvar som både Heljanko och Werner har 88% bakom. Det säger ändå en hel del.

Är han redan så långt framme i konkurrensen bland SHLs ettor tycker jag ändå att han inte har så förtvivlat långt kvar till att räknas som en pålitlig etta i SHL.

Lukkinen Är han redan så långt framme i konkurrensen bland SHLs ettor tycker jag ändå att han inte har så förtvivlat långt kvar till att räknas som en pålitlig etta i SHL.

Absolut inte jag håller med, men tycker inte han ska gå in som given etta nästa säsong.

man borde hitta någon som matcherna fördelas någorlunda jämnt med som utgångsläge säg 60/40 till Myrenberg där han är etta men inte given. Skulle han visa att han håller en bra jämn nivå majoriteten av sina matcher får han spela ännu mer

LaumannBingo Drömsituationen enligt mig vore om vi kunde hitta någon åt Myrenberg att tävla med så vi återigen har en Högberg / JJ situation på målvaktssidan. Det var bra konkurrens där båda sporrade varandra och ingen av dom kostade skjortan då.

Tror att det är en kombination. Vårt försvar måste bli bättre och jag tycker att vi ser tendenser till det i och med Martins intåg, vidare kliver Myrenberg fram i ett utsatt läge. Där måste LHC ställa sig frågan om man tror på honom? För han behöver stå många matcher, hans 2 toppmatcher senast ska inte behöva leda till att han ifrågasätts om han gör det sämre mot Rögle.

Tycker att LHC borde ta in någon som Myrenberg tävlar med, tycker inte att Werner är den målvakten.

Lukkinen +1! Tycker inte det är givet att Myren inte kan axla en förstaspade. Han har självförtroendet och swaggern och kommer bara bli bättre, tror jag. Men det behövs nog ett bättre komplement än Werner för att alltid hålla båda keepers på tå. Sen är det ju såklart en symbios med försvaret. Myren har hållit nollan två matcher i rad men försvaret har också varit jävligt bra och han har gjort bättre matcher där han släppt in 3 mål. Det handlar ju om vilka lägen man ställs mot och igår behövde han inte va skitbra för att hålla nollan.

Skulle vi gå in i nästa säsong med samma målvaktspar så hade det i mina ögon inte varit någon katastrof, med tanke på att det också hade varit förhållandevis billigt.

Apropå diskussionen kring Jeppes och Strandbergs betydelse för stämningen i omklädningsrummet kontra Shore/Rissanen etc så tror jag också att Myrenberg är väldigt viktig ur den aspekten.

LaumannBingo Sen får jag lite känslan att myrenberg hypas lite extra för att han är ”egen produkt”. Absolut har han gjort det bra utifrån var han kommer ifrån men han har också haft matcher där han inte alls kommit upp i nivå & det måste han jobba på

Myrenberg hyllas ju av diverse målvaktsexperter och har fina siffror. Tvärtom tycker jag nog att vissa här inne hakar upp sig på känslomässiga argument snarare än att titta på fakta. Man tycker han släppte något billigt mål (som alla målvakter i hela världen gör ibland) och ältar detta. Hans 91,35% är ju bättre än Högga 21/22 och 22/23. Marginellt sämre än Höggas 91,41% förra säsongen.

Killen är 24 år och det är första gången i hans karriär han står mer än 13 matcher under en SHL-säsong. Den där jämnheten kan endast komma genom att han får spela mer. Vi hade förövrigt varit helt avhängda i tabellen om inte han hade klivit fram denna säsong. Sedan är det kanske inte så konstigt att det dyker upp lite sämre insatser när vi har ett av ligans sämsta försvarsspel.

Optimalt vore det väl med en målvakt som kan utmana Myrenberg om spaden, men jag tycker absolut att man kan utgå ifrån att han är etta, däremot givetvis inte på Högga-nivå där han förväntas stå 40 av 52.

Metallica Optimalt vore det väl med en målvakt som kan utmana Myrenberg om spaden, men jag tycker absolut att man kan utgå ifrån att han är etta, däremot givetvis inte på Högga-nivå där han förväntas stå 40 av 52.

Precis vad jag skrev förut så vi är överens 🙂

Tittade med ett öga på Luleå-Modo igår och tycker att Modo spelar ganska bra. De kör som fan och var sjukt desperata. Luleå borde nog vunnit sett över 60 min dock. Modo kan bara tacka målvakten samt Luleå dåliga PP. Luleå brände 5 mot 3 i två minuter samt öppet mål osv

Om LHC ska sänka sin spelbudget.

Så är väl det perfekt att behålla Myrenberg och Werner. Sen lägga pengar på att köpa ut vissa spelare..

Jag tycker att det är en no-brainer att gå med Myren som etta inför nästa säsong. Det är hans tid nu, och han har förtjänat det. Det finns fortfarande stor uppsida, stor förbättringspotential, och med en ny coach som gjort det bra i Mora vore det närmast tjänstefel att inte satsa helhjärtat på honom. Om nu inte vår nya coach ser annorlunda på det. Som nämnt ovan, enbart 24 år och närmar sig åren där han kommer att gå in i sin prime. Lägg därtill på faktorer som personlighet och publkfavorit så får LHC också lite grädde på moset.

Diskussionen är vem som mest kompletterar honom. En målis som Werner utan större utsikter att blir en första men som cementerar Myrens plats, eller en yngre hungrig som inte fått chansen ännu och som kan tävla på riktigt om spaden över tid.

Ja, gå med Muren. Att värva målvakter är ändå ett lotteri.

Werner är jag mer tveksam till. Jag tycker vår nya målvaktstränare ska ta med sig den finska jätten från Mora. Det skulle spara cash som vi kan lägga på en Simon Lundmark.