• Redigerad

Saknade spelare:
Måns Forsfjäll - skadad
Linus Lindström - skadad
Andreas Johnson - skadad

Fem senaste:
Modo - Skellefteå 3-4 OT
Skellefteå - Färjestad 0-3
Skellefteå - Frölunda 5-1
Örebro - Skellefteå 2-4
Skellefteå - Timrå 3-0

Lagstatistik:
GFA - 2.94
GAA - 2.90
PP - 25.00% PK - 79.07%

Interna poängligan:
Oscar Lindberg - 26P (11+15)
Rickard Hugg - 23P (11+12)
Axel Sandin-Pellikka - 22P (8+14)
Jonathan Pudas - 21P (3+18)
Pär Lindholm - 19P (5+14)

Interna målvaktsligan:
Linus Söderström - 23 matcher, 90.25% och 2.55 GAA
Gustaf Lindvall - 7 matcher, 91.57% och 2.39 GAA

Saknade spelare:
Jonathan Myrenberg - skadad
Oscar Fantenberg - skadad
Arvid Aronsson - ?
Johan Johnsson - ?

Fem senaste:
Linköping - Brynäs 4-5 OT
Växjö - Linköping 1-2 OT
Malmö - Linköping 2-3 OT
Linköping - HV71 4-6
Frölunda - Linköping 5-2

Lagstatistik:
GFA - 2.58
GAA - 2.99
PP - 25.00% PK - 74.03%

Interna poängligan:
Markus Ljungh - 26P (9+17)
Linus Hultström - 24P (5+19)
Robin Kovács - 23P (7+16)
Ty Rattie - 20P (10+10)
Patrick Russell - 16P (7+9)

Interna målvaktsligan:
Jesper Myrenberg - 13 matcher, 90.94% och 2.57 GAA
Christian Heljanko - 21 matcher, 88.83% och 2.90 GAA

Tidigare möten:
Linköping - Skellefteå 3-4 SO
Skellefteå - Linköping 1-4

Kom igen Cluben!

Utgick Rattie?

Pudas utgick idag men lär väl spela. Fick en puck i käften så blev blodbad och ett besök hos tandläkaren antagligen

3 poäng som gäller. Allt annat kommer vara underkänt. Bara för grabbarna att nöta avslut och special teams i ett par dagar nu.

Tror vi måste vinna denna för att inte halka efter HIV och Leksand i tabellen.

Jag tycker Heljanko ska stå denna match. Det är superviktigt att Myrenberg är utvilad och redo för lördagens hemmamatch mot Modo. Den matchen MÅSTE vi vinna. Myrenberg får ej vara sliten på lördag. Har vi tur kanske Heljanko gör en såndär supermatch som han tydligen gjort förr, dessutom.

Denna match är till 100% en mental match. Vi möter ett förtroendeskadat lag. Håll lugnet. Matchen mot Brynäs tycker jag vi började tappa redan när Kovacs började röra om i grytan när vi redan fick en PP med oss. Det räcker med att en spelare visar för mycket känslor och drar med hela laget. Lugn och disciplinerad inställning så har vi denna!

MightyDucks Vi möter ett förtroendeskadat lag

Skank har vunnit 6 av de 8 senaste. Skulle säga att krisen efter Robban gate är över.

Och så får de väl säkert tillbaka Pelikanen lagom till matchstart också…

Jirpo

Höga krav med tanke på att vi nästan aldrig vinner i Skellefteå. Två gånger sedan 2016 eller vad det nu är

Kallzon Absolut, men definitivt rimligt och realistiskt krav. Vi spelar för vår överlevnad i SHL och har inte tagit en trepoängare sedan November. Vi har dessutom seriens tredje dyraste trupp. Så jag tycker att grabbarna ska åka upp med inställningen att det här ska vi vinna till varje pris. Myspys-mentalitet funkar inte längre.

Jirpo Fast jag tror inte riktigt problemet är att spelarna tänkt att ”den här matchen är inte så viktig” varje match en halv säsong. Problemet är snarare att de är extremt medvetna om att de behöver vinna de här matcherna, och då istället spelar nervöst och spänt. Saker tar helt plötsligt några millisekunder extra för att man tar ett extra varv och funderar om det är rätt läge att skjuta, kommer passen gå fram, hinner jag först på pucken.

Hade vi legat topp 6 i tabellen igår hade vi vunnit. Antes uppgift är att försöka bygga självförtroende, och för att komma dit behöver vi spela på ett sätt som kräver lite mindre funderande och få spelarna att tro att de klarar av det här. Att öka pressen är nog det värsta som kan ske just nu.

Med vänliga hälsningar,

Doctor Phil

• Redigerad

cremator Jo, men det fattar ju vem som helst att det är lättare sagt än gjort att bara vinna på beställning. Min poäng är att spelare som tex Shore ska vara beredd att offra hörntänder för att få igenom en seger. Finns inte den inställningen kan man lika gärna stanna kvar i Linkan och lämna över sin plats till frivillig som vill bidra med vad som krävs. Det får vara slut med lallande på isen. Typ så….

• East svarade på detta.

Jirpo jag tror att en spelare som Shore kan uppfattas som ”lallande” men följer du honom noga varje match så har vi ingen annan som besitter den kreativiteten och som med sina passningar skapar ytor och tid för medspelarna. Klockren passning över halva zon till Noren mot Brynäs till exempel när vi gör mål

East Vi ska inte sticka under stolen med att han skapar bra lägen för oss men han skapar även bra lägen för andra laget. Gång på gång har han inget konsekvenstänk, dyker ner som sista man för att slåss om puck vilket leder till friläge samt lägger för ofta hail marys som sätter oss i skiten…

• Redigerad

East Jag har följt honom mycket noga från dag ett och han är skolexemplet på en legoknekt. Jag håller absolut med om att han har talang och spetskompetens i grunden, men det är inte en lagspelare som gör andra spelare bättre. Inte ens i närheten. Jämför med Ehn. Där snackar vi klasskillnad. Till Shore’s försvar så kanske han har matchats in fel i laget, med helt enkelt fel förväntningar och med fel spelare runt sig.

East

Ynka 2 assist sista 6 är ju inte nån vidare produktion för en tilltänkt spetsspelare…skulle behöva betydligt mer produktion från hela den linan. Hoppas det släpper snart, gärna imorgon!

Jag är livrädd att luften gick ut laget mot Brynäs, men jag hoppas så himla mycket att laget ändå tar med sig en positiv känsla in i den här matchen och kan bygga vidare på det som ändå var bra. PROCESSEN osv.

Vi har visserligen tagit poäng tre matcher i rad, men å andra sidan inga trepoängare under Ante. Lyckas vi ta 6 poäng kommande tre matcher så borde vi klättra över kvalstrecket och ha bra hugg på play-in. En stabil insats och tre poäng ikväll hade väl varit en perfekt början 😎

Ska vi säga att det lossnar för Ratties kedja ikväll?

cremator Något som blir spännande ikväll är hur man tar sig ann matchen.

Kör man som mot Brynäs att man sätter hög press & är jobbiga att möta.

Eller backar man hem mer som mot Växjö?

Vi har alltså inte tagit 3 poäng sen 26:e november…hade låtit helt världsfrånvänt om man sagt det i augusti. Hur fan hamnade vi här…