Från Correns Hockeyblog:
[size=150]Unga LHC-stjärnorna är på ingång[/size]
Det har redan kommit upp en del bra juniorer från det egna ledet i LHC. Adam Ginning, Olle Lycksell och Johan Södergran har tagit klivet upp ordentligt samtidigt som Simon Lundmark har fått mer förtroende mot slutet och Nikola Pasic har fått en glimt av rampljuset. Det är nu 99/00-kullen som kommer upp som många inom hockey-Sveriges väggar har pratat om som en gyllene generation. När jag intervjuade LHC:s J20-tränare Daniel Eriksson får några veckor sedan kom vi in på just de bra spelarna som håller på att komma upp eller som redan har gjort det. En spelare som nämndes var Hugo Leufvenius som drog till Kanada och blev kvar där. Men en annan spelare, Arvid Costmar, är en spelare som dock är född 2001 och som spås en ljus framtid.
- Han är med i U18-landslaget och det är VM på hemmaplan i vår. Han ligger bra till att komma med i VM och är en ledande spelare hos oss. Han har alltid spelat med de som är ett, två och ibland tre år äldre. Jag tycker det är först i år som han har börja få äga sitt spel. Han har varit duktig tidigare också men det är viktigt att i den åldern han är i få äga och vara den framstående spelaren i bland annat powerplay och i att göra mål och assist. Han är på gång. Sedan har vi Albert Lyckåsen som är på gång också... Ja, vi har några som är på väg upp, säger Eriksson och skrattar.
När det gäller Arvid Costmar är det många som pratar mycket om honom även fast han är ung. Kan det vara negativt att man har för höga förväntningar på honom?
- Ja, det skulle kunna ha det. Det beror på hur man pratar om honom. Jag tycker att Arvid är talangfull och har framtiden för sig. Men sedan är det samma för honom som för Olle (Lycksell) och Johan (Södergran) som är uppe i A-laget att de har fortfarande en resa att göra. Det är viktigt att de förstår det själva att gör man mål inför 8500 personer en lördag är det fortfarande ett par benböj som ska göras på måndag. Det gäller att fortsätta processen. Tillbaka till Arvid där så måste man samtidigt lära sig att hantera förväntningar. Det är en del i utbildningen. Han har framtiden för sig men jag tycker att han är ganska lugn i det hela.
En annan spelare som är på gång är William Worge Kreü. Han har haft skadeproblem men är tillbaka helt nu och är en av J20-backarna som dyker upp på A-lagsträningarna lite nu och då. En annan spelare jag har fått upp ögonen för det lilla jag har sett honom är backen Daniel Baastrup Andersen. Men det är bäst att jag stannar där med namnen som finns - för snart har jag väl rabblat upp hela J20-laget.
Med det sagt är det spännande att se vad som händer med -99, -00 och -01 spelarna som verkar har drivet och talangen för att komma långt. Såklart kommer inte alla kunna gå via LHC:s A-lag, men jag tror många kommer göra nytta i flera topplag ute i Sverige, Europa och i USA i framtiden.
/RC