sorsek wrote
En fråga till ”cykelåkarn” eller vem som helst som känner sig manad
Vad tror du om våra ”gamla” egenproducerade spelare som Lukas Johansson, Kreu, Ekelund och nån mer. Kommer dem nånsin få en chans på högre nivå (Kreu har ju fått det) eller blir det div1 hockey för dem nästa säsong? Såg förresten att Sjölund testar J hockey i USA hur kommer det sig tex
I övrigt stämmer jag in i kören av tack för rapportering om j lagen, kul att följa, man bör ta sig i kragen och se några matcher live
Keep up the good work
Jag kan nog svara lite på din fråga. Angående Worge Kreü finns det nog chans att han kan få ett kontrakt i Allsvenskan nästa säsong, lite beroende på hur han spelar den här säsongen. Det kan till och med bli så att han får ett ettårskontrakt med LHC och får vara med på försäsongen för att sedan, om han inte tar en plats, lånas ut. Lukas och Jakob tror jag skulle kunna spela division 1 - om de nu är intresserade av att fortsätta karriären. Det är ju mycket annat som spelar in i den åldern och många väljer kanske studier eller annat vilket gör att tiden inte räcker till.
LHC - och alla andra elitklubbar - behåller väldigt få spelare som gått ut gymnasiet i J20. Det är ju en anledning till att Tom Eriksson, Christoffer Rapp, Ivar Sjölund etc inte är kvar. Och att Ivar testar Nordamerika är inte något konstigt. Vi har ju haft många som tagit den vägen de senaste åren. Erik Palmqvist, Hugo Blixt, Edgars Treijs, Emil Westerlund, Martin Sundberg, Nils Rygaard, Philip Nyberg, Viktor Johansson, Sebastian Frantz är bara några exempel på LHC-killar som åkt över till Nordamerika i stället för att spela kvar i SuperElit (vissa spelade dock inte i LHC när de åkte över).
Det man kan konstatera är att LHC har en enormt mycket bättre bredd på aktiva, egenfostrade spelare i elithockeyn idag än för 10-15 år sedan. Det är många Linköpingskillar (eller killar som kommit till LHC som 14-15-åringar och fått sin juniorutbildning här) som spelar i Superelit/division 1 och uppåt eller i de nordamerikanska collegeligorna. Det saknas däremot fortfarande en viss spets kan jag tycka, och spelare som blir tongivande i division 1/Allsvenskan för att därefter kunna ta klivet upp till/tillbaka till SHL.