Svenska mästarna i J20, Linköpings Hockey Club fortsätter att värva efter luckorna som skapats då 86:orna lämnat laget. Jag har en sak att säga, och det säger jag för den sakens skull att man värvat utländskt: Jag gillar det inte!
Kanske är jag enögd eller så men jag anser att den Svenska juniorligan ska vara en liga för Svenska talanger, givetvis utländska om det verkligen är något i stil med Anze Kopitar eller Sidney Crosby. :wink: Men medelmåttor som knappast rosar marknaden....? Nejtack.
Det är där som de Svenska talangerna ska utvecklas för att senare i framtiden bli något. Så här långt har man värvat två Danskar i Nicholas Jensen och Oliver Lauridsen. Men även en Norrman i Mats Fröshaug. Sedan innan finns det i klubben två norrmän i Martin Laumann-Ylvén och Stefan Espeland. Och den enda som har imponerat någorlunda på mig är Martin Laumann-Ylvén.
Jag vill inte verka bitter, men varken Danmark eller Norge är särskilt kända för att få fram stora talanger och är inte heller några stora hockeynationer och Norge huserar inte ens i A-VM på seniornivå. Jag är väldigt kluven till dessa värvningar och jag anser att det hämmar den SVENSKA juniorhockeyn och de Svenska spelarna som får kliva åt sidan för spelare från våra grannländer. Nu kan det ju faktiskt hända att det här är riktiga talanger, men isåfall upp till bevis.
Kan hända att det inte finns bättre spelare i Sverige som kan ta dessa platser? Mig veterligen har det tidigare varit väldigt enkelt att komma in på hockeygymnasiet här och just därför har B-juniorerna inte sett sina glansdagar på år och dar så som A-juniorerna har. Problemet ligger egentligen hos Cluben att locka till sig Svenska lovande talanger och kanske skärpa kraven vid antagningen till hockeygymnasiet.
I övrigt tror jag jag att det kan bli väldigt tufft för J20 att i år försvara guldet.