... Du var säker tydlig tidigare också, men jag som inte förstod. Men då håller jag med till viss del, helt klart. Fanns definitivt lägen de hade kunnat göra ett annat spel och då möjligtvis skapat riktiga farligheter. Inget snack om det.
Det jag invänder lite mot det resonemanget är att av de lägena, är en hel del helt naturliga situationer som sker i många matcher, för många lag och som man ser även i tighta försvar. Exempelvis fanns det i Örebros försvar idag lägen där vi definitivt kunnat spela annorlunda för att utnyttja deras svagheter och luckor.
Skönt att vi är på något liknande plan iallafall 🙂
Jag menar inte att ett bra försvar är felfritt och inte släpper chanser mot sig, det gör det. Däremot kanske inte så tydligt vart bristerna ligger utan målen man släpper ser lite olika ut eller att man inte gör samma försvarsmisstag flera gånger. Man kan såklart gå bort sig ibland men inte på samma sätt flera gånger som sagt. Då är det i min värld något större fel än på individnivå.
... Sen var det inte direkt menat mot dig, till viss del såklart, men också generellt. Ibland får man intryck av att alla mål som släpps in är målvaktstavlor, beror på att Östman är en jubelidiot och att spelsystemet är kass. Ofta kryddat med att nån spelare inte jobbar hårt nog. Det jag menar är att det finns faktiskt mål/chanser som sker antingen för att nån gör ett enkelt misstag som vare sig är kopplat till Jakobs eller Östmans kompetens eller intellektuella förmåga, eller sker helt enkelt för att det andra laget gör ett bra spel.
Så är det självklart, men tar jag målen idag är som sagt 4 av 6 svagt försvarsspel. Och att säga att det endast beror på individuella misstag köper jag inte. Det Örebro gör bra är att dom utnyttjar när vi går bort oss på ett dödligt sätt.
Mål 1: Ja Fanten går bort sig & Myran kunde agerat annorlunda, men vart är resten av laget? Gör hela femman individuellt misstag där? Man lämnar varandra ensamma och då blir misstag tydligare. Finns fyra spelare till som borde kunna ”rädda” upp det något.
Mål 2: Passning rakt genom hela laget, vi är ihåliga i mitten & stirrar puck. Ja Myran kunde agerat annorlunda
Mål 3: Stillastående & ihåligt i mitten + pucktittande. Kossila kör punkt till punkt & skjuter mot strömmen, skolboksexempel på målskytte
Mål 4: Little tjuvar innan vi vunnit puck, Strandell & Russell hamnar på fel sida i hörnet + svagt ingripande av Heljanko
Mål 5: Hävelid klantade sig INDIVIDUELLT MISSTAG
Mål 6: Klent spel framför eget mål, retur. Har vi sett det förut?
Jag menar att av dom här målen är 1 kanske 2 på rena individuella misstag, resten ska kunna undvikas kollektivt. Beror det på ”spelsystem”, jag vet inte men jag tror det till viss del.
Utöver målen var det dessutom ytterligare 2-3 passningar rakt genom försvarszon som Örebro inte lyckades utnyttja
Både att vi är ihåliga och blir stillastående när vi ska ”styra” i mittzon varnade jag om efter Leksandsmatchen & idag straffade det sig 🙂
... En sak som stör mig är att jag får intrycket av att backar hos oss, oavsett vilka förutsättningar de har, förväntas spela på samma sätt och inte efter deras eget skill-set. Alla ska liksom lösa situationer som Mange Johansson medan en del har Andreas Phil kompetens, liksom. Det gör mig väldigt fundersam på hur ledarna arbetar.
Här håller jag helt med och tog upp det i en annan tråd att jag skulle vilja veta ”direktiven” till spelarna.
För det känns som att spelare som bara ska spela enkelt försöker ta offensivt ansvar som dom inte ska. Man behöver spela mer efter sina styrkor.