Fick inte se hela matchen idag, men av det jag sett så tycker jag att mycket såg bättre ut än mot Malmö som jag faktiskt fick se på plats. Deras två första baljor ska däremot inte vara mål, och Luleå gör sen det Luleå alltid gör.
Jag ska erkänna att jag har lite svårt för Luleås taktik att på hemmaplan spela på ledning med styrspel - hockey skulle bli otroligt tråkigt om alla gjorde så. Men det är effektivt.
Men det blev påtagligt med skillnaden i försvarsspel i mittzon och hur man ställer upp i försvarzonen.
Luleå vågar kliva ut tidigt i försvarszonen och fortsätter kliva ut på rulle. Det tvingar våra forwards att spela med ryggen mot isen och det blir svårt att hitta pass eller ens lägga på mål. Våra övriga forwards söker då pass utmed sarg och ingen finns i mitten.
Vi spelar med liten box och deras forwards får ofta vända upp. Det gör en jäkla skillnad.
Tänkte också på hur mycket högre de lämnar forwards i backchecken i egen zon. Mycket mer effektivt för att skära av släpande forwards. Vi sjunker djupare och lämnar höga slottet öppet för andra vågen på rutin.
Det som irriterade mig lite var att det Luleå gör är gammal skåpmat. Motmedicinen är att forwards överbelastar i hörnen och back sjunker mot höga slottet. Dessutom tycker jag att ingångarna borde förenklas till att driva mot hörnen med två man störtandes på mål. Tryck sedan in puckar från snäv vinkel och skit i frånvändningen eller att söka back bakåt. För den ytan är stängd.
Men man ser inget i vårt spel som tyder på att vi anpassar oss till hur motståndarna spelar. Man går lite i samma fälla varenda anfall.
tung torsk!