Saknade spelare:
Thomas Berg-Paulsens - skadad
Marek Langhamer - skadad

Fem senaste:
Frölunda - Malmö 2-1 OT
Malmö - Luleå 3-2 OT
Rögle - Malmö 3-4 SO
Malmö - Växjö 0-3
Modo - Malmö 5-1

Lagstatistik:
GFA - 2.08
GAA - 2.56
PP - 21.43% PK - 69.23%

Interna poängligan:
Henrik Haapala - 5P (0+5)
Lassi Thomson - 4P (2+2)
Robin Salo - 4P (1+3)
Joona Ikonen - 3P (1+2)
Otto Stenberg - 3P (1+2)

Interna målvaktsligan:
Daniel Marmenlind - 5 matcher, 88.29% och 2.75 GAA
Henri Kiviaho - 2 matcher, 93.75% och 1.47 GAA

Saknade spelare:
Jonathan Myrenberg - skadad?
Mattias Hävelid - skadad?
Adam Hofbauer - avstängd

Fem senaste:
Skellefteå - Linköping 1-4
Linköping - Färjestad 2-6
Växjö - Linköping 3-2 OT
Linköping - HV71 2-1
Linköping - Luleå 2-4

Lagstatistik:
GFA - 2.47
GAA - 2.79
PP - 16.67% PK - 85.71%

Interna poängligan:
Patrick Russell - 5P (2+3)
Linus Hultström - 5P (1+4)
Broc Little - 5P (1+4)
Oscar Fantenberg - 4P (3+1)
Remi Elie - 4P (3+1)

Interna målvaktsligan:
Christian Heljanko - 5 matcher, 89.68% och 2.61 GAA
Jesper Myrenberg - 1 match, 88.00% och 2.80 GAA

Tidigare möten:
x

Kom igen Cluben!

Det blir en intressant vecka. Möten med både Malmö och Timrå. Två lag som jobbar hårt över hela isen. Håller vi samma nivå som mot Skellefteå, så bör vi vinna. Hoppas vi kan få lite kontinuitet i prestationerna framöver. Det kommer vara en av tränarstabens viktigaste uppgifter!

Bortamatcherna mot SAIK och även Växjö är två av säsongens bästa insatser. Får se om man lyckas åka till Malmö med rätt inställning..

Det ska bli intressant att se vad det blir för publiksiffra en måndag. De lyckades ju bara locka 5000 pers i torsdags. Måste vara hyfsat glest i en arena som sväljer 12 600 pers. @alfie kanske får en hel läktarsektion för sig själv.

Ja denna vecka har vi alla chanser att plocka poäng om vi bara fortsätter vårt briljanta spel som vi har visat i de senaste matcherna. Defensiven börjar se fin ut och offensiven är vårt adelsmärke, så lite poäng bör kunna trilla in.. Vi får väl se om första kedjan börja hitta ett bättre samspel denna vecka när de börjar bli varm i kläderna på sina positioner.

Känns som att offensiven är på G, tänker jag. Absolut finns det väl mer att hämta, särskilt skärpan i avsluten kanske, samt PP.

Shore har väl visat en del fint initiativ redan, så blir det lite bättre samspelt där i första kedjan borde poängen/målen trilla in mer ordentligt snart är min känsla. 🙂 Trots allt fyra spelmål sist, trots halva matchen (:p) i BP!

Förutsätter att man behåller första kedjan intakt och jag ger mig inte i min övertygelse att den har potential att bli riktigt bra när dom spelat in sig. Frågan är om man spelar Rissanen med Aronsson eller om man möblerar om i backparen om Hävelid nu saknas?

Bowmore Frågan är om man spelar Rissanen med Aronsson eller om man möblerar om i backparen om Hävelid nu saknas?

Tror ändå man vill ändra så lite som möjligt i backparen. Tar för givet att Öhrqvist får chansen ifall det är så att Hävelid inte kan spela. Så antingen tar Aronsson eller Öhrqvist den platsen bredvid Rissanen.

Hoppas såklart på ett bra besked där. Jonte med en osäker prognos och eventuellt Hävelid borta i samma veva tar ju nästan bort all form av spelskicklighet längre ned i hierarkin. Aronsson, WWK och Norén har inte riktigt samma spelsinne.

Alltså knappast okej att vi ska spela match i Skellefteå, som är den näst nordligaste matchen på Lördag, och sedan Malmö, som är den mest sydliga matchen på Måndag. Katastrofalt jävla planerat, och man börjar ju undra om någon har tänkt extra där.

Om man ska sluta ha på sig foliehatten och diskutera matchen, spelar vi i närheten som igår så ska detta vara 3P. Vore kul att se Shore nu när han har kommit in mer i gruppen, helt okej senast och man ser att han kan bli riktigt bra.
        Sätter dock fortfarande frågetecken kring att spela Kovacs och Rattie ihop, men we move.

Jäkla lurig match det här. Malmö har hittills bara mäktat med en enda trepoängare, det i omgång 1. Idel torsk och kryss, även om deras OT-vinster såklart är imponerande men lag tippade i play out ska ju vara sinnessjukt motiverade på bonuspoäng.

Jag tror nyckeln blir att titta på hur Växjö vann där nere 3-0. Tråka ut det. Blöt defensiv filt på. Bjud inte på skönhockey. Det ska vara knastertorrt och 3 poäng hem till Linköping. Det lär behövas när vi tar emot seriens hetaste lag hemma på torsdag.

HNez Katastrofalt jävla planerat, och man börjar ju undra om någon har tänkt extra där.

Spelar man hockey i evenemangsarenor som vår egen och malmöarena, så blir det så. Det är inte så att någon inte tänk efter, utan det är helt enkelt så att det är fullt i schemat.

TheDude Det är inte så att någon inte tänk efter, utan det är helt enkelt så att det är fullt i schemat.

Det var lite på skoj, jag tror givetvis inte att någon sitter och gnider sina händer samtidigt som den skrattar ondskefullt rörande planeringen och att vi spelar som vi gör… 😛

Slottsvakten Jag är tveksamt till att spela blöt defensiv hockey, känns inte som att vi har den defensiva strukturen att göra det. Växjö har det i sitt DNA. Mot Malmö, som har mer eller mindre samma lag som förra året, besides att de tappat viktiga spelare, är det bäst att sätta ett extremt högt tryck på dem i deras zon. När vi gjorde det förra året, så bokstavligen sket Malmö ner sig totalt, trots att de ledde med 0-3, och kunde helt plötsligt inte slå två passningar i rad.

Slottsvakten

Jag kikade andra perioden av deras match mot Frölunda. Malmö spelade riktigt bra, med hög press och aggressivitet mot kassen. De är inte lika spelskickliga som flera andra lag, men går vi på 90% idag så kommer de straffa oss hårt.

Jag tror inte heller en blöt filt fungerar mot det spelsättet, utan med vårt material är det bättre att spela på samma sätt och utnyttja att vi har bättre offensiva spelare. Gör vi det blir det en fin start på veckan!

Haft prio på familjen i helgen, såg dock givetvis matchen i lördags. Fanns mycket att älska där.

Idag är det dags, stort test för gruppen, kan man följa upp lördagens prestation med en ny vinst idag.

Givetvis en försvårande omständighet att matchen är så oerhört tråkig, intetsägande lag på andra sidan, SHLs absolut sämsta publik, arena som alltid gapar halvtom, värdelös speldag.

MEN, det är nu gruppen kan visa vart man vill, går vi 100% ska detta vara en trygg seger, Malmö ska inte ha en chans. Det gäller dock att gå på 100 igen, inget lag är så dåligt att 90% räcker.

Det blir dagens utmaning, lär bli Myren i kassen?

MrNebbiolo Håller med, att hitta inspirationen idag blir den stora utmaningen. Svårt att tagga till i Malmö en måndag. Det är å andra sidan i en sån situation som man behöver visa om man har tänkt vara ett topplag eller ej.

Jag jinxar väl sönder nu men pessimistiska alfie har en förvånansvärt skön känsla inför ikväll. Vi har ett mycket bättre lag än Malmö så om bara inställningen finns där bör vi vinna detta.