Saknade spelare:
Måns Forsfjäll - skadad
Jonathan Davidsson - skadad
Linus Lindström - skadad

Fem senaste:
Skellefteå - Leksand 6-3
Luleå - Skellefteå 2-5
Örebro - Skellefteå 2-4
Skellefteå - Växjö 4-0
HV71 - Skellefteå 1-3

Lagstatistik:
GFA - 3.83
GAA - 2.00
PP - 36.36% PK - 91.67%

Interna poängligan:
Max Lindholm - 6P (3+3)
Jonathan Pudas - 6P (1+5)
Oscar Lindberg - 6P (0+6)
Oskar Vuollet - 5P (4+1)
Axel Sandin-Pellikka - 5P (2+3)

Interna målvaktsligan:
Gustaf Lindvall - 4 matcher, 90.38% och 2.50 GAA
Linus Söderström - 2 matcher, 95.45% och 1.00 GAA

Saknade spelare:
Jonathan Myrenberg - skadad?
Lance Bouma - ?

Fem senaste:
Linköping - Färjestad 2-6
Växjö - Linköping 3-2 OT
Linköping - HV71 2-1
Linköping - Luleå 2-4
Linköping - Brynäs 3-2

Lagstatistik:
GFA - 2.16
GAA - 3.15
PP - 15.38% PK - 90.91%

Interna poängligan:
Oscar Fantenberg - 4P (3+1)
Patrick Russell - 4P (1+3)
Linus Hultström - 4P (1+3)
Robin Kovács - 3P (2+1)
Remi Elie - 3P (2+1)

Interna målvaktsligan:
Christian Heljanko - 4 matcher, 88.00% och 3.02 GAA
Jesper Myrenberg - 1 match, 88.00% och 2.80 GAA

Tidigare möten:
x

Likt Färjestad så har Skellefteå gått som tåget, blir en utmaning som heter duga.
Antar att Myrenberg får chansen i kassen igen, och eventuellt Bouma in i laget?

Kom igen Cluben!

Rob Måns Forsfjäll - skadad
    Jonathan Davidsson - skadad
    Linus Lindström - skadad

Vad fan, här har det raljerats i media om Skanks tunga skadekris… sunkiga breddspelare ju för fan.

Ställ Myren i kassen och be en bön om lite karma från slutspelet i våras. Mest sannolikt är detta en match som slutar typ 4-1 där spänningen dör redan innan halva matchen är spelad.

Kan helt ärligt knappt minnas när vi senast vann på bortais mot Skellefteå. Måste vara många år sedan. Deras spelstil med att sätta hög press i 60 min är verkligen som gjord för att slita isär vår sköra och naiva defensiv. Här får man i princip spela för klubbmärket och eventuellt hålla nere siffrorna. Tänker inte inbilla mig något annat.

Hoppas vi ställer Heljanko i mål och gör som Fantenberg påpekar i Corren. Dvs ”står upp” för honom. Sen räknar jag med att samtliga spelare inför denna match har tittat sig själv i spegeln och kliver ut och gör 100%. Den mentaliteten måste implementeras i Cluben. Vi kanske torskar ändå, men då bygger vi något för framtiden.

Den stora skillnaden förra året mot kräftgången åren innan var att man verkligen gav de sista extra procenten varje kväll. Tog de extra skären och gjorde jobbet 100% (givetvis spelade det även in att truppen var spetsigare). Tycker vi hittills i år tummat på det som gjorde ”det nya LHC” svårslaget. Det hoppas jag att torsken mot FBK kan få samtliga att inse. Annars vinner man inga matcher i den här serien oavsett motstånd.

Gissar att vi kommer vara nere i “ingenmansland” efter denna omgången så livsviktigt att slå miffona sedan på måndag…

NorthLondonForever Skulle också säga att det låg nån oförklarlig magi över förra årets lag. Vi var väldigt ofta dåliga och utspelade men lyckades på nåt skumt sätt hämta upp 2 och 3-målsunderlägen i parti och minut, trots att vi inte spelade särskilt bra. Tappar vi det i år kan vi hamna längre ner i serien även om vi spelmässigt är bättre och hänger med bättre i matcherna vilket vi ju faktiskt gjort hittills i år jämfört med ifjol.

Jirpo

Själv är jag av den uppfattningen att bästa målvakt ska stå. Murenberg levererade trots allt starka 91,04% i räddningsprocent förra säsongen, och trots att han (enligt egen utsago) mentalt redan hade gått på semester gick han in och gav oss chansen att vinna i samtliga matcher i kvartsfinalserien. Då ska vi även komma ihåg att alla hade dömt ut honom när Högberg oväntat blev indisponibel.

Ska man vara hård ”skulle” han tagit en puck i första och sista matchen, å andra sidan räddade han en jävla massa mer. Sett till förutsättningarna var han grym.

När det skiljer så lite mellan målvakterna i år måste de tävla på samma villkor, det förtjänar han. Plus att vi vet att han kan göra det jävligt bra mot SAIK.

Krossa skiten!

Kallzon usch det där är bara för tragiskt. Kan vi gissa på att det kommer nämnas ett antal gånger i sändningen?

tage_lkpg håller med om att han bör få stå mot saik. Innan säsongen så hoppades man ju att Heljanko skulle spela bra men inte på Höggas nivå och att myran då skulle steppa upp ett par snäpp på antalet matcher. Jag tror Myran kommer få stå minst tre till fyra matcher fler än förra året och landa kring 17 spelade matcher.

alfie Skulle också säga att det låg nån oförklarlig magi över förra årets lag. Vi var väldigt ofta dåliga och utspelade men lyckades på nåt skumt sätt hämta upp 2 och 3-målsunderlägen i parti och minut, trots att vi inte spelade särskilt bra.

Ingen magi enligt mig. Högga räddade helt enkelt mer än vad man ska kunna kräva av en normal SHL-målvakt. Därför kunde vi ha höga förväntade mål mot egen kasse utan vi läckte in mål.

Sedan hade laget en stark moral osv men inget magiskt egentligen. Östman fick gruppen att trivas och slita hund för varandra.

Metallica Sedan hade laget en stark moral osv men inget magiskt egentligen.

Tycker ändå att detta är på gränsen till magiskt ändå 😉

Metallica Finns många lag med stark moral i olika sporter som inte gjort det vi gjorde förra året. Att vi lyckades ösa in mål trots att vi var utspelade var inte Höggas förtjänst.

vi får inte glömma att detta “bara” är våran 6e match. jag tror fortfarande hårt på årets upplaga av vårat LHC men tror att det kan ta lite tid och när det väl lossnar så kommer det lossna ordentligt. mot 3p vi är fan inte sämre än nåt lag iår. måste bara få till det i kedjorna 🙂 #TILLSAMMANSÄRVISTARKA

Jag tycker att Myrenberg bör stå de närmaste två matcherna. Det är inget fel på Hellan men lite jävla konkurrens ska han väl få, så nu är det jävlar i min själ dags för Myrenberg att visa vad han går för. I den bästa av alla världar borde han få chansen att nypa första spaden. Nu lever vi inte i den världen, för här räknar man pengar av ren jävla dumhet. Vi har en lönepott till målvakterna, så vem av dem som står flesta är egalt för vi kommer ändå att betala ut samma lön till våra målvakter. Så att Hellan tjärnar flera gånger mer än Myrenberg har ingen betydelse nr man står i buren och motar puck. Så det kanske skulle vara bra med ett wake up call för fler än Östman och låta den som har störst chans att spika igen få stå och ta chansen att nypa första spaden.

alfie Skulle också säga att det låg nån oförklarlig magi

En del av den magin måste väl varit Högberg va?

Edit: ska läsa igenom alla svar nästa gång…

alfie

alfie Skulle också säga att det låg nån oförklarlig magi över förra årets lag

Som gammal talanglös brunkare så tror jag inte på turstudsar, magi eller slumpen. För mig får man med sig medstudsar, resultat, upphämtningar, poäng i tajta matcher för att man vill det mer än motståndarna. Ge 100 % i 60 minuter istället för 95% i 50 minuter o 70% i 10 minuter så har man 10-15 mer poäng över en säsong.

Sen måste man i slutändan ha en bra trupp också.

Hoppas att det här laget är gjort av rätta virket, dvs att man knyter näven nu och visar att man inte är ett strykgäng. Förluster kommer förr eller senare men det gäller att det inte blir långa förlustsviter.