Saknade spelare:
Martin Lundberg - skadad
Hugo Gustafsson - skadad
Kalle Henriksson - skadad

Fem senaste:
Malmö - Växjö 0-3
Skellefteå - Växjö 4-0
Växjö - Färjestad 2-5
Växjö - HV71 4-3

Lagstatistik:
GFA - 2.25
GAA - 3.00
PP - 12.50% PK - 83.33%

Interna poängligan:
Otto Koivula - 3P (2+1)
Elias Rosén - 3P (1+1)
Sebastian Strandberg - 3P (0+3)
Manuel Ågren - 2P (2+0)
Félix Robert - 2P (2+0)

Interna målvaktsligan:
Emil Larmi - 2 matcher, 88.64% och 2.50 GAA
Adam Åhman - 2 matcher, 87.04% och 3.50 GAA

Saknade spelare:
Nick Shore - ej spelklar (skatteskäl)
Jonathan Myrenberg - skadad?
Lance Bouma - familjeskäl?

Fem senaste:
Linköping - HV71 2-1
Linköping - Luleå 2-4
Linköping - Brynäs 3-2

Lagstatistik:
GFA - 2.33
GAA - 2.33
PP - 20.00% PK - 83.33%

Interna poängligan:
Oscar Fantenberg - 3P (2+1)
Patrick Russell - 2P (1+1)
Robin Kovacs - 2P (1+1)
Ty Rattie - 2P (1+1)
Linus Hultström - 2P (0+2)

Interna målvaktsligan:
Christian Heljanko - 3 matcher, 91.78% och 2.02 GAA
Jesper Myrenberg -

Tidigare möten:
x

Kom igen Cluben!

Den här veckan möter vi alltså… Växjö, Färjestad och Skellefteå. Hade varit fint med en bra start…..

Det hade varit trevligt med några poäng här. Absolut ingen omöjlighet! Men det kommer kräva att man höjer nivån på spelet.

Hur tror ni man matchar målvakterna under veckan? Hade personligen kört med Heljanko denna och på torsdag mot FBK. På lördag däremot behöver han vila efter fem raka matcher. Samtidigt så är det något av en omöjlig uppgift borta mot SAIK tyvärr. Så Myrenberg får lite otacksamt ta den smällen.

Metallica Samtidigt så är det något av en omöjlig uppgift borta mot SAIK tyvärr. Så Myrenberg får lite otacksamt ta den smällen.

Myrenberg gjorde ett gediget målvaktspel mot Skellefteå i kvarten så nog skulle det passa honom att få visa sig på tårna mot Skellefteå.

Nils Muren-Berg får komma fram igen…

• Nils svarade på detta.
      • Nils gillar detta

I år förväntar jag mig att vi verkligen är med och utmanar topplagen även på bortaplan. Jag tycker fortfarande vi under Östman har stora svackor i matcherna och det brukar topplagen tyvärr utnyttja. Kommande vecka blir oerhört intressant att se om vi tagit kliv sedan förra säsongen.

Vi kliver in i mandomsprovs-vecka deluxe. Ska bli oerhört spännande och se hur vi kan ta oss an det. Hade ju kallats för lögnare om man sa att man inte hade velat ha denna veckan lite senare när Shore är helt inspelad. Men det är vad det är.

jg Muren-Berg får komma fram igen…

Eller så får vi använda det Tyska y tills hans namn Müren-Berg!

Joonas84 Kommande vecka blir oerhört intressant att se om vi tagit kliv sedan förra säsongen.

Jag skulle vilja att vi i alla fall tar vid där vi lämnade förra säsongen, för klivet får nog vänta tills alla spelare är på plats och laget har sats sig.

Nils

Jag förväntar mig kliv redan nu. De ska verkligen inte hänga på de spelare som saknas. Shore och Myrenberg bidrar till mer spets, men vi ska redan nu kunna se en tydlig utveckling av spelet. Annars vet jag inte vad Östman & Co sysslat med under sommaren.

Joonas84 Det tar ett tag att spela ihop ett lag, och utan alla spelare på sommarträning så tar det lite längre.

Men utan Shore så har vi ju inte någon första center fast vi vet ju hur snabbt han kom i HV de två föregående åren när han som nu kom efter säsongen hade startat. Myrenberg kan ju laget och spelidén utan och innan, fast utan honom har ju ett glapp när han är nummer 4 bland backarna. Rissanen nummer 2 har ju kommit hit förra veckan så han är väl klar med hur vi ska spela.

MrNebbiolo Ja jag åt min sida skulle ha matchat Hellan mot Växjö och Färjestad.

Och Myran mot Skellefteå och Malmö.

Larmi lär väl stå imorn efter att ha hållit nollan mot Malmö. I matchen mot Färjestad var han dock högst mänsklig. Jag hoppas Heljanko står imorn så vi får en finsk målvaktsduell!

Att Myren ska stå mot SAIK känns givet. Jag hade gärna sett att han får två matcher i rad också, så min plan hade varit att om Heljanko gör det bra mot Växjö så får han också FBK och Myren SAIK+Malmö, men blir det genomklappning imorn får Myren FBK+SAIK.

Känns väl rätt givet att Myrenberg står imorgon? Med tanke på att han ska stå fler denna säsong och att man sannolikt vill spela Heljanko mot FBK?

Jag tycker INTE man ska byta ut en vinnande målvakt (okej får väl göra undantag från den om vi skulle ha 4+ raka segrar med tätt spelschema där aktuell keeper verkligen skulle må fint av lite vila), således vill jag se Heljankan i mål imorgon, därefter får vi se.. (säger inte heller att man MÅSTE ställa ny keeper efter en förlust således knappast fel att heljankan fått stå alla 3 hittills).

Brukar ha en åsikt om vem som ska stå men i det här fallet känner jag mig som Bergsten:

1. Heljanko kan få en vilopaus efter sina starka inledande tre matcher. Synd att sabba känslan med en av våra svåraste bortamatcher. Ställ Myren i kassen och Heljanko hemma på torsdag.
              2. Fortsätt på det vinnande spåret som @Cluben89 skriver. I år ska vi kunna slå Växjö borta och då ska bästa målvakt stå.

Lutar nog ändå åt alternativ 1

Nu när Ankan är inspelad tycker jag man kör med upplägget att så länge man vinner matchen får man fortsätta att stå och man byter vid förlust.

Nu när Ankan är inspelad tycker jag man kör med upplägget att så länge man vinner matchen får man fortsätta att stå och man byter vid förlust.

Byt ut “förlust” mot “tveksam prestation” så är jag med. Även Högga fick uppleva förluster trots fenomenal insats.

Jag har ett scoop för Corren: Kolla statusen med Bouma och Myren samt fråga Heljanko hur många segerbira han svepte i lördags.