Jag har inte sett så värst mycket bra av Heljanko på mycket länge. Men att det är ett större problem än försvarsspelet och många gånger spelet över hela banan övergår mitt förstånd. Ett bra försvarsspel hade räckt för en normal säsong i mitten av tabellen.

ananas

Problemet du beskriver är inte felaktigt, dock tjänar Heljanko en bra bit över snittet i SHL gällande målvakter. Han tjänar enligt mina uppgifter topp 3 förmodligen topp 2 i ligan.

I min värld ska man då vara en matchvinnare. En förändrande faktor. När matcher står och väger ska han kunna tippa över vågskålen till vår fördel.

Vi är per dags datum det enda laget av 14 i SHL som inte har någon steal. Alla andra andra lag har minst en steal av målvakterna men inte vi. Säger inte det allt?

Givetvis är hockey en lagsport och det tror jag alla här på forumet förstår. Ser du dock till vilken roll Christian tydligt är värvad för att ta i laget, vilka meriter han kommer med samt vilken prislapp han har för att utföra sitt arbete, ja då är han KLART sämst av alla spelare i laget. Det är inte svårare än så. Finns andra lag som släpper till värre chanser än oss. Vi har ju till och blivit marginellt bättre defensivt den här säsongen enligt siffrorna. Jag är ledsen men SHL är elitidrott och den här tabun att inte kunna vara ärlig när någon inte lever upp till förväntad roll och lön anser jag märklig.

När vi tittar på vad vi fått ut för våra spenderade kronor på Heljanko är det totalt underkänt och kan vi bli av med kostnaden ska vi ta första bästa chans. Det är inte där det avgörs om vi blir kvar i SHL eller inte. Erbjud Rautio den andra platsen nu när Gurra Lindvall är tillbaka i Skellefteå. Han kan hoppa in när Myren behöver vila sen. Även en perfekt kille att få in i gruppen som också varit med förut och räddat oss kvar.

MrNebbiolo jag håller med dig i princip allt. Men jag tycker fortfarande att det vore både billigare och mer hållbart att förbättra försvarsspelet. Om Tappara erbjuder sig att betala 50-75% av lönen, go for it. Men kommer det hända helt ärligt?

ananas

Jag ser det inte som omöjligt om de har chansen att vinna, Tappara har fin ekonomi och vet dessutom vad de får i Heljanko. Dock tycker jag 50% är för dåligt. Minst 75% av lönen ska bort men helst hela. Om inte får vi avvakta, tror ändå om vi börjar sondera att det kan finnas intresse för honom.

MrNebbiolo Dock tycker jag 50% är för dåligt. Minst 75% av lönen ska bort men helst hela.

🤝

Har dålig koll på generella lönenivån i Liiga. Är det ens rimligt att betala någon 300kkr/mån där?

ananas

Nej det är oerhört ovanligt men Tappara betalar högst löner i ligan dock.

ananas Tycker det är ganska tydligt att Heljanko har haft dopade siffror i ett överlägset lag i en sämre liga. Han har spelat framför det bästa försvaret och mött motståndare som inte alls håller samma nivå som målskyttarna i SHL.

För mig är det mest en bortförklaring att skylla på försvaret varje match. Han släpper fortfarande in puckar som en förstamålvakt måste rädda. Långt ifrån omöjliga skott. Men han står fel, släpper returer, faller framåt, går bort sig osv. Det är inte Hävelids eller Noréns fel.

Det är ju inte som att vi kommer spela med ett Växjö-försvar under deras guldår bara för Ante kommer in. På sin höjd kan han göra mindre justeringar för att släcka dom värsta bränderna. Vi behöver fortfarande en målvakt som kan prestera här och nu. Det måste vi kunna kräva från en av ligans bäst betalda målvakter med hans meriter. Inte bara om han har ett helt felfritt försvar framför sig.

Ytterst märkligt mot HV att Heljanko själv åker ut och ber att få bli utbytt. Har jag inte sett sen pojklaget i fotboll när Janne släppte 6 i första och började gråta och bad om att slippa stå mer.

Nä, han känner nog själv att det inte funkar. Tror det finns stora möjligheter att lösa något i Finland åt honom. Behöver inte kosta oss något om han själv vill hem.

NorthLondonForever en fråga av nyfikenhet, har alltid undrat lite över det där. Är det alltså i princip alltid så att initiativet om målvaktsbyte tas av bänken? (Om det inte rör sig om skada eller så?)

Lite konstigt egentligen, alla kan ju ha en dålig dag och känna att man inte riktigt är med. Obs, pratar inte om Heljanko här utan bara generellt för alla målvakter.

NorthLondonForever Junland tar upp detta i podden ca 29:40. Intressant att höra hur en tidigare lagkapten och LHC-spelare ser på det. Han tycker Heljanko sviker Ante och hela laget med sitt beteende.

Oavsett hur missnöjd han är med sin egen insats så kan man inte välja att ge upp när man dessutom endast ligger under med ett mål. I säsongens viktigaste match mot en rivalmotståndare inför fullsatta läktare. Jag ser inte heller hur han ska kunna komma tillbaka från detta agerande.

Bör kanske flikas in att ingen vet hur bytet skedde/gick till och att det är spekulationer. Personligen så ser det väl tyvärr ut som så att han bytte ut sig själv dock, men det kanske fanns någon form av “ok” grund till det. Förutsätter oavsett vad, bra eller dålig grund, att det är hanterat internt.

...

Jag vet inte. Men jag har aldrig sett det förr. Under mina 35 år som spelare och ledare i olika lag och sporter har jag aldrig varit med om att någon inte vill spela (skador och Janne i pojklaget undantaget). Däremot många som varit sura för att inte få spela eller bli utbytta. Att Ante reagerade på det var ju oxå tydligt i intervju efter matchen.

• ... svarade på detta.

NorthLondonForever ja, han nämnde det väl specifikt på presskonferensen, tyckte jag..

Jag var mest nyfiken, har mest pysslat med individuell uthållighetsidrott och där är det inte helt ovanligt att vissa helt enkelt DNF:ar om man inte har sin dag. (Även om jag har lite svårt för beteendet.) Men det är ju egentligen en helt annan sak, inget lag som drabbas och det kan slita på kroppen onödigt mycket etc…

Lurarivassen Antes egna ord är dock att Heljanko ”ville detta själv” och att han dessutom inte svarade nej när följdfrågan kom om Heljanko helt enkelt bytte ut sig själv. ”Ingen kommentar” säger allting i detta fall. Ligger ute på Correns Instagram.

Helt oacceptabelt agerande av en förstamålvakt som ska leda laget framåt om man ligger under i en tät match. Bara låta Myrenberg starta framöver tills säsongen har tagit slut eller man har blivit av med finnen.

Klubban

Är väl mer hur laget tar det än vi supportrar. Jag hade iaf reagerat på det om ngn i mitt lag, som dessutom ska leda laget, hade gett upp när årets viktigaste match stod och vägde. Förtroendet för min lagkamrat hade varit förbrukat, skit i honom liksom då får vi som är kvar lösa det. Hade inte velat se den lagkamraten som en startspelare och go ro-Guy. Men det är jag det.

NorthLondonForever Exakt så. Hur hade det sett ut om Fantenberg var inne på några dåliga byten och ett baklängesmål, konstaterar att det inte är hans dag, mentalt ger upp, slutar hjälpa till och sätter sig i båset med nästan halva matchen (25 minuter) kvar att spela.

Metallica i Heljankos fall beror det på hur han förklarar det för laget.

Skiter han i det är det en sak. Om han förklarar att han inte känner sig på topp och tror att Myrenberg kan vara bättre så fine för mig.

Metallica

Stämmer bra. Ligger dessutom ute med undertexter. Har noll intresse av att sitta och märka ord men det finns helt klart tolkningsutrymme i det Ante säger. Åt båda håll.

En målvakt byter inte ut sig själv, punkt slut. Kände han sig inte på topp skulle han sagt till innan matchen. Annars står man fan kvar och blöder för sitt lag tills man blir utbytt. Rakt upp och ner ynkligt av Heljanko. Patetiskt.