De flesta trupper är spikade och det är dags för årets gissningslek.

1. FBK - Oftast överlägsna ifjol och jag tycker de ser ännu bättre ut i år. Clara i målet tror jag blir minst lika bra som Lindbom. Lodin känns som en aningen bättre kopia av Kovax. Steen är tillbaka etc..

2. Skank - Extrem kontinuitet på ett redan starkt lag. Lillebror Johnsson med från start.

3. Frölunda - ingen jätteimponerande silly men de lyckas alltid ta sig upp högt till slut på nåt märkligt sätt.

4. Rögle - i år kan de väl bara inte va så usla så länge? Har lag för att komma ännu högre upp än 4a.

5. Växjö - känns väldigt osäkert men de har sin stomme med Larmi, Persson etc. Alltid nån man aldrig hört talas om som blir riktigt bra, varje säsong.

6. Luleå - känns ännu mer osäkert men Omark får lite draghjälp i år och lär bli bättre själv av det. Och är det någonstans finnar lyckas så är det ju i den där pisshålan.

—-

7. Cluben - Lite defensivt kanske, särskilt med tanke på att jag själv konstaterat att vi har vår bästa trupp på pappret på 15 år. Baserar det främst på att Heljanko måste lyckas och att vi som lag lurade statistiken rejält ifjol vilket jag inte tror sker igen om vi fortsätter släppa till defensivt som vi gjorde… Kanske också en gnutta försvarsmekanism för att inte bli besviken 🙂

8. Leksand - Sämre tack vare nedgraderad backsida och tapp av F.Larsson. Men fortfarande en grym offensiv som kommer vinna många matcher åt dem.

9. Brynäs - Sätter de så här högt mest då lagen under känns så ruttna. Tror Brynäs kommer va ruggigt överhypade men finns en del klass här trots allt. Inte minst Djoos.

10. Örebro - Tror på en liten skräll här. Kan inte riktigt sätta fingret på varför men nu har Eriksson fått sina karaktärer och kan bygga en lagmaskin, utan glans, av det. Nåt ologiskt händer varje säsong.

—-

11. Timrå - Har fortfarande bland de bästa forwardsuppsättningarna men backsidan är direkt svag och jag tror inte såna som Dahlén och Wedin svarar upp bra mot Jokinens krävande coachingstil.

12. HV - inte alls imponerad av deras silly och uppenbar risk för interna konflikter med Blomqvist, särskilt om de får en dålig start.

—-

13. Modo - Nyhetens behag är över och det tuffa andraåret är här. Tror inte Olofsson och Jasek är spelare som kan bära ett lag.

14. Malmö - Räddades av Kuk-Janne och Ollas Mattson ifjol och tror inte alls det är samma kaliber i Hanzl mfl. Uppenbar risk att Malmö ryker vilket vore trist för @alfie 🙁

Kul tråd!

1 Växjö (revanschsugna)

2 Färjestad (bra men ej lika bra, Ejdsell är ett stort tapp)

3 Skellefteå (har 217 junior under serien sen tar dom i)

4 LHC (minst 4a, kan bli bättre)

5 Rögle (överskattade)

6 Frölunda (rebuild, Malte och Innala stora tapp)

7 Leksand (köpelag med bra hemmaborg)

8 Luleå (överskattade #2)

9 Timrå (kommer gneta på)

10 Malmö (har ej bredden)

11 Brynäs (ser OK ut för en nykomling)

12 HV (kaossäsong nummer 3 följer. Popcorn fram)

13 Modo (tur att Örebro kommer kaosa mer)

14 Örebro (inte ens den dyraste terapeuten kan hjälpa dom nu. Mer popcorn folks)

Final LHC - Skellefteå

Kör ett litet Kamikaze tips jag med då…

1 - Färjestad

2 - Växjö

3 - Rögle

4 - Skellefteå

5 - LHC

6 - Luleå

7 - Frölunda

8 - Leksand

9 - Timrå

10 - Örebro

11 - Brynäs

12 - Modo

13 - HV

14 - Malmö

1. Färjestad
  2. Skellefteå
  3. Cluben
  4. Växjö
  5. Rögle
  6. Luleå
  7. Frölunda
  8. HV71
  9. Malmö
  10. Leksand
  11. Brynäs
  12. Timrå
  13. Örebro
  14. Modo

Tror det kommer skikta sig enligt nedan. Sämsta lagen kommer falla ifrån mot slutet av säsongen.

Toppen:

1. Skellefteå (i stort sett intakt trupp vilket jag tror blir deras största styrka i år)
  2. FBK (mycket stark trupp trots stora förluster, backsidan är väl frågetecknet)
  3. Växjö (fin backsida och har fortsatt skicklig trupp, om än anonym, men det är den alltid)
  4. Rögle (fått ett lugn pga rätt tränare till en bra trupp)

Slåss om topp 6:

1. Luleå (bättre än tidigare säsonger, men finnarna är inte så bra som alla tror)
  2. LHC (små, små steg)
  3. Leksand (bra offensiv men det räcker inte, kommer det delade tränaransvaret att fortsätta fungera?)
  4. Frölunda (försämrade jmf m ifjol, trötta på Roger och gamla hjulspår)

Botten:

1. Modo (får fortsätta arbeta med samma kärna spelare och tränare)
  2. Örebro (kaos nu, men kommer komma samman nu när utrensningen börjar bli klar, men truppen är inte bättre än såhär trots allt)
  3. HV (ny tränare till en dålig trupp, får börja om på noll med spelet, risk för tuppfight mellan coach, sportchef och ledande spelare som alla vill ta täten i denna nystart)
  4. Brynäs (en trupp för HA, hemvändare som inte kommer hänga med på isen)
  5. Timrå (Jokinen skapar kaos och ryker innan jul, offensiva stjärnorna börjar tröttna på lagets ouppnådda potential och börjar fundera på pengarna i Schweiz)
  6. Malmö (alldeles för dålig trupp, kan rentav bli avsågade tidigt)

1. SAIK
  2. FBK
  3. Växjö
  4. Rögle
  5. LHC
  6. Frölunda
  7. Leksand
  8. Luleå
  9. Timrå
  10. Örebro
  11. Brynäs
  12. HV
  13. Modo
  14. Malmö

Nils Riktigt pessimistiskt för att va du Nisse 🙂

• Nils svarade på detta.

alfie Nä hä du, jag har faktiskt givit Cluben en plats högre än jag gissade förra säsongen, då gissade jag att vi skulle nå plats 6, vad vi också gjorde. I är så tror jag att vi tar ett litet steg emot toppen av SHL, så plats 5 vore en rimlig nivå att kämpa till att nå. Men visst är hockeygudarna med oss så skulle vi kunna nå ännu högre, men det skulle bara vara en bonus om det skulle gå.

1. FBK

2. SAIK

3. LHC

4. Rögle

5. Frölunda

6. Växjö

7. Timrå

8. Luleå

9. Leksand

10. Brynäs

11. HV

12. Modo

13. Örebro

14. Malmö

Jag rankade LHC endast trea, så jag inte blir besviken😜

LHC-Färjestad i Final.

Ps! Jag fick rätt på förra säsongens placering

1. Färjestad
        2. Skellefteå
        3. Växjö
        4. Frölunda
        5. Linköping
        6. Leksand
        7. Timrå
        8. Rögle
        9. Luleå
        10. HV71
        11. Modo
        12. Brynäs
        13. Malmö
        14. Örebro

Nils det skulle bara vara en bonus om det skulle gå.

…eller möjligen en bragd! 😉

• Nils svarade på detta.
          1. Färjestad
          2. Frölunda
          3. Skellefteå
          4. Linköping
          5. Rögle
          6. Luleå
          7. Växjö
          8. Leksand
          9. Timrå
          10. HV71
          11. Malmö
          12. Örebro
          13. Modo
          14. Brynäs

1: Färjestad, aningen framtungt, tycker deras backsida ser lite svag ut och målvakterna är frågetecken men bör kunna väga upp det med offensiven.

2: Skellefteå, behöver ingen motivering.

3: Växjö, trots deras största tapp i form av Kossila, Sylvegård och Carlsson lyckas Evertsson på något sätt hitta ersättare som presterar.

4: Stora Stolta, anser att vi har ett utav ligans bästa offensiv, backsidan har stärkts och målvakterna ser på pappret bra ut.

5: Frölunda, det kommer märkas att Innhala och Strömwall försvunnit, extremt bra backsida (skulle påstå den bästa) men offensivt är det en del frågetecken.

6: Luleå, kan deras finnar anpassa sig bra till ligan så kan deras offensiv vara bättre än på många år, backsidan är sedan tidigare stabil

7: Rögle, spelare in kontra spelare ut är ganska jämt med förra säsongen, kan Zaar och grabbarna hålla samma SHL standard som tidigare? Tveksamt.

8: Leksand, samma lag som i fjol, något sämre backsida och tappet av Larsson kommer definitivt märkas.

9: Timrå, skapligt framtungt lag, kanske SHLs sämsta backsida? Om dom spelar Jacke i målet mer så kommer han ha att göra.

10: Modo, har ingen direkt förklaring till varför dom hamnar 10, dom lyckades förra året och har några spelartapp som säkert kommer märkas, men annars en ganska stabil trupp

11: Brynäs, nykomlingar, gjort många intressanta nyförvärv men med det sagt många frågetecken. Deras första kedja förra året blir deras 3e, kan dom prestera även i SHL? Målvaktssidan även här ett frågetecken då Källgren endast gjort ett bra slutspel i SHL.

12: Örebro, kommer slå i underläge i år. Kan lika gärna hamna på 14e plats.

13: Malmö, den dygntunga spets dom hade förra året är long gone, men satsat med på bredd i år.

14: HV, hata HV, måste ha dom i botten men deras lag ser inte bättre ut än i fjol, AP kommer säkert gå skadad halva säsongen och målvakterna ska vi inte ens prata om.

Färjestad
          Skellefteå
          Växjö
          Frölunda
          Rögle
          Luleå
          Cluben
          Leksand
          Timrå
          Örebro
          HV
          Malmö
          Modo
          Brynäs

jg Nils det skulle bara vara en bonus om det skulle gå.

…eller möjligen en bragd! 😉

Ja varför inte en riktig bragd, det skulle sitta jävligt fint. Hur det än kommer att gå så är jag nöjd om vi behåller vår topp 6 placering och strävar efter att nå lite högre denna säsong.

I kategorin onödigt vetande. Mycket positivare tippande tabellplaceringar i årets säsong.

Efter 14 tippade placeringar i år är snittet på placering 4,7. Förra säsongen var snittet efter 14 tippade, endast 8,8. Efter alla tippat ( 26 st ) sjönk snittet till endast 9,6 förra året.

Vi var för övrigt 4st som prickade in förra årets 6 placering. Jag, Nils, Vinhandlarn och Gud.

Jag kopierar Nils rakt av!

1. SAIK

2. FBK

3. Växjö

4. Rögle

5. LHC

6. Frölunda

7. Leksand

8. Luleå

9. Timrå

10. Örebro

11. Brynäs