alfie EDIT: Eller jo, jag förstår att man kan tycka att jumbon ska åka ut direkt, men förstår inte hur man samtidigt kan tycka att slutspel är okej då.
Varför måste det ena utesluta det andra?
Klart att man skulle kunna ha en serie där det sämsta laget åker ur direkt samtidigt som de 10 bästa får spela slutspel.
Oavsett om du vinner alla matcher fram till omgång 40 och väljer att vila alla dina toppspelare och vaskar resterande 12 matcher men trots det vinner serien, så har du ändå gjort dig förtjänt av att vinna serien. Ligger du däremot sist vid omgång 40 på 15 poäng och vaskar resterande 12 matcher för att fokusera på kval så förtjänar man inte att stanna kvar i högsta serien.
Helt uppenbart att de lagen som har hamnat sist tidigare säsonger missbrukar regelverket och inte ger allt i slutet av grundserien just för att de vet att det är i kvalspelet de ska prestera, vilket jag tycker bryter mot god tävlingsed. Sparar du som serieledare spelare mot slutet av grundserien så tycker jag det är en helt annan sak eftersom du har förtjänat din framgång. Det är skillnaden.