Jag tänkte idag ta en stund att öppet reflektera kring mitt egna supporterskap och känslor för vårt kära LHC i syfte att positivt bidra till vår supporterkultur.
Jag har varit cluben trogen sedan slutet av 90-talet då jag gick på min första hockeymatch i Stångebrohallen. Där har en del av min barndom utspelat sig, med pommestallrikar med gurkmajonnäs och ståplats på planket precis bakom isen på ena kortsidan där man jagade puckar som tog sig över plexit. Minnen som jag förmodligen alltid kommer bära med mig. Också minnen av att frenetiskt kolla text tv 377 och 358 för att följa cluben i med o motgång från distans när inte alla hade canal plus hockeypaket.
Jag var på plats premiärmatchen i Cloetta mot TPS Åbo 2004, och andan av framåtanda och förhoppningar låg som en dimma över hela stan. Farsan hade säsongskort med två platser varav den ena egentligen var avsedd för kunder men där man varje gång tjata o gnällde om att man själv skulle få gå istället.
Snart 20 år senare reflekterar jag över hur min glöd och engagemang för cluben fortfarande är densamma. Men i motgång känner jag mer och mer hur jävla viktigt det är att man står upp, har kärleken kvar och inte överger sin kära club. Oavsett hur ont i själen det gör med förluststreaks och motgångar.
De senaste åren har jag känt tendenser till mitt egna medgångssupporterskap, som jag tror bottnar sig i att man helt enkelt inte klarar av att under en längre tid se sin kära förening underprestera och gå åt fel håll. Det tar för mycket av ens energi helt enkelt, men oavsett prestation och vad som händer i föreningen finns hjärtat och hoppet alltid kvar.
Jag har idag tagit beslutet att sluta vara så jävla negativ som jag kan vara ibland och istället mer försöka stå bakom vår kära förening och verkligen visa hjärta och själ. Istället för att visa missnöje och sprida negativitet över cluben på både jobbet o diverse forum ska jag nu fanimig vara mer positiv! Cluben behöver mig o jag behöver dom! Oavsett resultat på isen!
Tillsammans skapar vi vår kultur och vad det innebär att älska cluben!
Vad har ni för tankar kring detta och hur bidrar ni för att forma vårt supporterskap?
Ordet är fritt, diskutera i små grupper m.m etc
Tack o bock!