Kjeppkinesen Om jag får lägga känslorna åt sidan för en sekund så tycker jag att vi ska följa de stadgarna som vi satt oavsett hur starkt det känslomässiga bandet är till spelaren.
Vad är de stadgar vi har? Om vi har några för just detta? Försöker inte vara sarkastisk, men jag kan inte se någon röd tråd i de som fått sina nummer pensionerade.
Mats dog, inte mycket att säga om. Stefan var när han la av den meste LHC:aren, en lirare och publikfavorit. Mikes intåg i Cluben sammanföll med den förändring och professionalisering som ledde till att vi lyckades gå upp i Elitserien. Mike och Stefan kan ju också lägga till att de var med och tog upp oss till högsta serien. Emvall… skulle bli vår nye sportchef och man ville ge honom en bra start. Antar jag? Mange är vår största och bästa spelare.
Mats är den enda jag tycker är självklar, och då är det inte på hans spelarprestation, utan för att hedra den ende spelaren som dött som aktiv. Jakobsson är en personlig favorit, men det finns många efter honom som lika gärna skulle kunnat vara i taket baserat på prestation och antal matcher. Helber förkroppsligar att ge allt för Cluben i alla lägen, vår överlägset bästa kapten som ledde med exempel och passion och inte accepterade loja insatser. Emvall finns inget att säga om, han ska inte hänga där. Bra spelare, vi tyckte alla om honom, men det är obegripligt att hans nummer hänger i taket. Mange är som sagt vår störste och bäste, dessutom den som tagit mest poäng. Det som kan sägas mot honom är att han stack till Schweiz och Ryssland istället för att komma hem. Bortsett från det den mest givna efter Mats.
Vi behöver inte ha samma stadgar som andra klubbar. Vi har aldrig tagit något guld. Kan förstå att Brynäs och Färjestad har krav på att man ska ha tagit guld, men vi måste ha andra parametrar att gå efter. Men det gör det svårare att hitta den röda tråden.
Den enda regel jag tycker vi definitivt ska ha är att man inte representerat något annat SHL-lag. Mange blir väl undantaget då han spelade i Frölunda innan vi hade gått upp.
Broc är väl det närmaste vi har haft på länge att få tröjan hissad. Men jag tycker inte den ska upp.