Betydelsen av en Mental coach i förhållande till prestationer
Jag var inne på det för flera säsonger sedan, och betydelsen av en mental coach går inte att underskatta.
Gällande Hävelid, så är det återigen en anledning till att LHC borde ta in en mental coach på heltid.. Jag hoppas att Jakobsson förstår vikten av hur stor och positiv inverkan en mental coach kan ha, inte minst på våra yngre spelare, tänker främst på våra aktuella talanger i Bystedt, Hävelid och Wagner då, som tänker betydligt mer än vad de äldre och mer rutinerade spelarna i laget gör (Fanten, Ljungh, Högga, Hulta för och nämna några mer etablerade spelare). Nog för att Bystedt har tagit sina petningar bra, men jag tycker inte att det ska behöva gå så långt att våra talanger ska behöva bli petade först, för och sedan vakna upp och börja prestera på en högre nivå, för att det inte ska behöva ske så behöver den mentala inställningen finnas i ett tidigt skede (redan vid försäsongsträningen)- dels för deras självkänsla i förhållande till deras kravbild som dem har på sig själva-och dels för att prestationen bottnar mycket i självkänslan och självkänslan bottnar i vad de har för självbild och mental inställning till allt från privatliv till deras yrkesliv som professionell ishockeyspelare.
Frågorna jag ställer mig är egentligen: vem går dem till för och prata med vid en/flera motgång/ar? Pratar dem med coacherna om deras orosmoln? Med Fantenberg? De assisterande lagkaptenerna? Pratar Mattias Hävelid med sin pappa? Att gå omkring och tänka är sällan bra, och Mattias gick nyligen ut i Corren med att han inte är nöjd med sitt spel so far, det är en knut som han behöver hjälp med- kan den mentala knuten lossas så kommer han kunna spela mer avslappnat, gå tillbaka till grunderna och få desto mer självförtroende. Coacherna, de äldre och mer rutinerade spelarna-samt Niclas Hävelid kan säkert bidra med ett och annat knep, men en mental knut är inget som försvinner bara sådär, så vidare inte den berörda får redskap och verktyg att jobba med mentalt.
Dessvärre så tror jag inte att Jakobsson kommer agera och ta in en mental coach till den här säsongen. Jag grunnar det i att det finns mycket annat och tag i, och Jakobsson har precis påbörjat sin resa med och bygga det första laget, helt på egen hand. Men när Tony Mårtensson kommer in (om han är klar), så kan det finnas tid till och fokusera på lite annat som kan förbättra lagets prestationer, tänker främst på mental coach och analytiker då.
Om man kollar på vissa unga spelare som gått från SHL direkt till NHL och tagit en plats rakt av, så finns det några väldigt tydliga och klockrena exempel i närtid: Rasmus Dahlin, Lucas Raymond, Elias Pettersson.