Metallica nämnde väl 300 000 euro i årslön på Smejkal? Vilket innebär ca 290k SEK i månaden. Hur vi plötsligt hamnade på 350k i månaden är högst oklart.

Fast nu var det väl 300.000 Euro netto som Nebban hört? Så alltså skatt uppepå det som bara blir låg om han kommer som artistspelare och då har vi 3 bärande spelare som inte är med på sommarträningen och ansluter sent.

Blir givetvis peppad om han presenteras men jag har väl lite annan inställning än många av er andra då jag efter en del funderande inte tycker att han är så fantastisk. Det där ”har vi råd så är det ju bara att köra”-argumentet måste väl ha en gräns @Anonymous6 ? Hur mycket får han kosta innan du börjar tveka?

alfie Jaha, det är skillnad såklart, hade bara lagt själva siffran på minnet men vi vet ju fortfarande inte vad som faktiskt är sant i det här fallet. Kommer uppgifterna från hans agent som har tagit i så byxorna sprack? Känns ju spontant som en ganska given förhandlingsteknik. Vad han hoppas bli erbjuden i SHL är inte samma sak som att han kommer få den lönen.

Men eftersom ingen annan verkar ha hört att han är påväg hit så känns det som ett långskott. Vill man komma relativt billigt undan borde väl som sagt Öberg vara på tapeten.

Metallica men vi vet ju fortfarande inte vad som faktiskt är sant i det här fallet

Nej, detta har blivit en väldigt hypotetisk diskussion. Kontentan från min sida är - ja tack till Smejkal men inte till vilket pris som helst och min gräns går nog lägre än för många andra här.

alfie Jo, jag håller så klart med dig om att det måste finnas någon rim och reson i hans eventuella månadslön. Men jag tror absolut att det är en toppspelare. Smejkal hade väl en ovanligt hög skotteffektivitet i Oskarshamn som säkert hade kunnat sjunka under nästa säsong. I övrigt spelade han väl avslutande delen av säsongen ihop med Brace och Zohorna? Svårt att se att de skulle bära den kedjan och ge honom dopade siffror i övrigt. Har mer känslan av att han bar den där andrakedjan på sina egna axlar.

Bra ålder, bra storlek och drev en kedja själv bakom Suomela och Karlkvist. Visst han har inte lyckats särskilt bra i Nordamerika, men uppenbarligen trivdes han i SHL och Sverige sist vilket är det viktigaste.
        Om man nu lyckas landa honom så kan man förhoppningsvis få ut flera av hans bästa år då det nog kommer krävas en hel del och ett riktigt lukrativt erbjudande för att ens ge Nordamerika chansen igen, och förhoppningsvis har man ingen out för Schweiz.

alfie jag efter en del funderande inte tycker att han är så fantastisk

Jag förstår nog detta. Smejkal har ju en enda riktigt imponerande säsong, i ett Oskarshamn som på många sätt var ovanligt magiskt under några säsonger. Var det ett ”one hit wonder”? OBS, han är alltså fortfarande rätt bra även om han kanske aldrig blir lika bra som just den säsongen. Är det vad alla pengar ska läggas på? Alla är väl överens att Smejkal från just den säsongen är värd pengarna. Men är det just den Smejkal som kommer? Vem vet…

Å andra sidan, vad är alternativen? Öberg, som nämnts här ibland, har ju aldrig gjort en sådan typ av säsong, utan är mer av en truppspelare med offensiv uppsida.

Frågan är ju egentligen om det finns någon annan än Smejkal på marknaden som har bättre förutsättningar att göra en kanonsäsong i Cluben nästa säsong? Om inte, värva Smejkal.

I den gode Smejkals fall kan han väl komma tidigare än Shore/Rissanen o ändå bli artist. Har väl varit ute mer än 6 månader. 275K är mitt riktmärke för Smejkal, lös med sign on sign off…

Denna hade jag missat:

Oskarshamn föredetta toppspelare Jiri Smejkal kan hamna i Sverige igen. Den 27-årige tjecken erbjuds till de svenska sportcheferna, men det är allt annat än billigt om man ska lyckas landa den här typen av spets.

Källor uppger att det rör sig om nettopengar på mellan 250 000 till 300 000 euro netto per säsong och Smejkal vill helst ha ett flerårskontrakt. Knyter någon svensk klubb upp sig på det? Tveksamt. Det är inte heller jättemånga lag som har de hålen att fylla varken i truppen eller budgeten.

Enligt agenten finns det många alternativ att ta ställning till och Smejkal ska sätta sig ner tillsammans med sina representanter de kommande veckorna och komma fram till ett beslut.

– Det finns inget nytt ännu. Han anländer till Tjeckien idag. Vi har sagt att vi ska sätta oss ner efter säsongen och diskutera olika alternativ, säger agenten Robert Spalenka.

Rob Tack för att du delade med dig av artikeln. Han verkar ju inte ha fått något anbud från varken NHL eller Schweiz än sålänge. Skulle han till slut hamna i Sverige så kanske agenten får tumma lite på den där monsterlönen.

Magkänslan är väl att Jakobsson kommer vänta in besked här. Tror inte man binder upp sig på något annat förrän man faktiskt vet var Smejkal spelar nästa säsong.

Nu är det ju så klart omöjligt att veta exakt vad Smejkal kan gå med på och inte, men jag inställer mig till skaran som är något mer försiktiga. Jag tror att han skulle vara ett riktigt bra tillskott som spelare men tänker samtidigt att det finns andra aspekter att väga in. Jag ber om ursäkt för långt inlägg.

• Vilken kravprofil har man satt tidigare under silly season? Alla vet att man inte alltid kan hålla sig till den, men ju längre ifrån den man sträcker sig desto försiktigare bör man vara med att spränga banken för att nå i hamn. Risken finns att just de egenskaper man helst sökte kommer saknas längre fram och att man då behöver investera i det. Då bör inte budgeten vara allt för stram. I fallet Smejkal skulle jag gissa på att han är ganska right on the money vad gäller kravspecifikationen och då är man säkert mer benägna att sträcka sig lite längre.
          • Vad förväntar man sig av honom? Jag är nog lite mer optimistisk vad gäller prestation än många. Visst att Smejkal bara har gjort en säsong i SHL och då lyckades riktigt bra, men med orimligt hög skottprocent i ett lag som spelade 100% offensiv. Samtidigt var han året innan bra i Finland efter ett års inlärning och dessförinnan inte så dum i Tjeckien heller. Jag värderar inte Liiga särskilt högt men de spelare som lyckats där och sen lyckas översätta det till SHL tycker jag ändå kan få validera tidigare kunskaper. Det är bevisligen inte bara en slump. Sedan tycker jag någonstans att hans poängproduktion i IKO är långt över vad man bör vänta sig av någon i SHL idag. Väldigt få gör mycket poäng och skulle Smejkal göra 30-35 poäng och bidra på den höga nivå han gjorde många gånger i IKO vad gäller att äga spel osv så är det toppklass på många sätt.
          • Hur värderar man framgång nu kontra framgång på sikt? Är det mer värt att investera storkovan på Smejkal nu och gå för det ordentligt än att satsa på någon som kanske inte är fullt lika vass men som kan bli en nyckelspelare för laget så småningom? Vart befinner sig Cluben på sin resa mot att återetablera sig i toppen? Eller tänker man helt enkelt att man vill lasta nu just för att man har så mycket osäkerhet vad gäller Little, Russell, Elie, Hultström mfl kommande år och därför i bästa fall hittar en spelare som kan fylla skor på längre sikt än bara till kommande säsong och i lite sämre fall kan prestera på topp, göra Cluben framgångsrika och attraktiva och sen dra till schweiz?
          • Hur mycket kostar andra spelare som känns jämförbara på dagens marknad?
          • Hur värderar man själva laget i jämförelse med andra lag i SHL? Många har förstärkt osv, precis som varje sommar. Tror man att det saknas en riktig klasspelare för att vara topp 6 eller känns det snarare som en lyx som kan ge topp 3?

Summa summarum så är det Mer frågor än svar så klart, men medan jag nästan bara ser positiva delar med att signa honom så känns det lite för osäkert att gå all in om det sen visar sig till nästa säsong när Myrenberg och Hävelid säkert sticker att man inte har råd med både en bra forwardssida och en bra backsida för att man gick all out på Smejkal, Shore, Rattie. Jag gillar att man har mer segregerad lönestruktur utifrån att verkligen lasta på spets men likt Nebbiolo kan jag sakna spelare som verkligen verkligen vill framåt. På så vis kan jag verkligen gilla tanken på en spelare som Linus Öberg som tidigare diskuterats. Både utifrån hur han spelar och utifrån vart han är i karriären. Samtidigt är baksidan med den prioriteringen man gjort att det inte kryllar med vikarier för en första och andra om skadorna börjar komma.

Vem har sagt att spelare som har ett kontrakt på några år och till en lönesumma, kommer att få löneökning varje år. SHL kan inte jämföras med hur lönenivån sätts i det verkliga livet och hur arbetarna och tjänstemännen förväntas att deras fack kommer att förhandla upp deras lön varje år. I SHL så förhandlar man en gång och det kontraktet gäller kontraktstiden ut om man inte omförhandlar kontraktet. Så vi ska nog inte jämföra en hockeyspelares lön med vanliga arbetares, det är ju två helt olika saker inte är jämnbördiga. Så sluta upp med att tro att arbetsmarknadens villkor gäller för alla i Sverige. Inte ens direktörer och disponenter förhåller sig till den andan, utan de har ett förhandlat kontrakt med vissa fördelar och fallskärmar.

I förra veckan kunde vi avslöja Jiri Smejkals lönekrav och att han fanns uppe på borden hos SHL-sportcheferna. Den tjeckiske forwarden, som nyligen kommit hem efter en lång säsong i Nordamerika har bland annat kopplats samman med Linköping och schweiziska Biel. I dagsläget är det dock inte nära att bli en flytt tillbaka till SHL, enligt agenten.

– Vi satte oss ner med Jiri lördags och berättade vilka alternativen var, så nu ska han få tid på sig att fundera, säger hans agent Robert Spalenka.

Ingenting är nära att bli klart i dagsläget?

– Nej, det kan dröja lång tid eftersom en av möjligheterna är att vänta ut free agencyn i Nordamerika och skriva ett nytt NHL-kontrakt.

Hur många SHL-klubbar har visat intresse?

– Det vill jag inte diskutera eftersom vi inte har gått i den riktningen än.

Kjeppkinesen Vilken service det är med agenter egentligen. Varför har inte jag en sådan? Bara får en massa fina anbud i knät, kan fundera lite och välja, medan arbetsgivarna snällt väntar,

Kjeppkinesen Har börjat tröttna på Smejkal. Desto mer man läser om hans sjuka lönekrav, att han ska vänta på ett nytt NHL-kontrakt eller hoppas att Schweiz ska betala bättre än SHL så tappar jag intresset.

Ska man verkligen vänta hela sommaren på besked och i bästa fall avlöna ligans dyraste spelare? Som nyligen floppade i AHL. Börjar bli allt mer tveksam. @alfie har nog rätt här.

Jocke Vilken service det är med agenter egentligen. Varför har inte jag en sådan? Bara får en massa fina anbud i knät, kan fundera lite och välja, medan arbetsgivarna snällt väntar,

Därför att livet som hockeyspelare inte kan jämföras med en arbetares liv. Nä då får man jämföra det med en VD eller en GDs liv, där står arbetsgivarna på kö innan person gjort bort sig, för då blir han non grata för all evighet.

Metallica Har börjat tröttna på Smejkal. Desto mer man läser om hans sjuka lönekrav, att han ska vänta på ett nytt NHL-kontrakt eller hoppas att Schweiz ska betala bättre än SHL så tappar jag intresset.

Jag känner samma sak när mitt intresse har också tagit slut. Jag är inte heller säker på att han passar in i gemenskapen som spelarna besitter. Det är nog bättre att vi söker efter en annan spelare till vingen på andra linan, en grovjobbare de luxe som passar in i vårt spel och bland våra andra spelare.

Metallica Samtidigt är det nog svårt att hitta riktiga klasspelare som inte har höga löneanspråk och som vill signa tidigt i SHL. Kan ju mycket väl vara så att LHC “gör en Shore” och erbjuder honom ett bra kontrakt men där han måste svara inom en viss tid annars löper erbjudandet ut.

Haha det här är ju galet. Hoppas att han hamnar här fortfarande men känns långt bort nu efter det uttalandet från agenten.

Nils Hurvida någon passar in i en gemenskap kan man ju aldrig säga på förhand, man kan inte heller basera det på att han vill ha ut så mycket av sitt kontrakt som möjligt! När jag byter jobb exempelvis så väger man ju såklart in att jobbet ska passa mig men tro fan att jag vill ha så hög lön jag bara kan få.

Jag vidhåller att Smejkals spelprofil passar oss väl, utifrån storlek, spelstil och tidigare prestationer. Med det sagt ska vi inte betala vad som helst för honom men har vi pengarna så maxa det vi kan betala och så får vi se hur det faller ut.

DragskottsDan
                    Oavsett om Smejkal passar in, så skulle det bli alldeles för kännbart och avvakta med Smejkal till Juli, det kan stå oss väldigt dyrt, om vi skulle stå där och vänta till Juli på hur vidare det blir med Smejkal, och om det sedan inte blir av, men det är säkert som Ndur var inne på, att det finns säkerligen en deadline för Smejkal att ta ställning till i relation till vårt erbjudande för honom, precis som det gjorde med Shore. Så högst troligen, så lär P.T jobba med andra namn, vid sidan av.