Kolle42 Håller med, satan vad tunga vi skulle kunna bli att möta nästa säsong. Uppenbarligen en röd tråd i hur PJ vill bygga, gillart!

Kolle42

Ja, bevisligen har ju han presterat tidigare i SHL och det är möjligt att det inte finns några bättre alternativ just nu. Man blir bara lite nojig när det gäller en så pass viktig värvning och mycket pengar inblandat att det inte blir fel. Har ju en lite trögare säsong bakom sig men möjligt en större rink passar honom bättre och presterar han som i Oskarshamn är det ju en drömvärvning och inget att tveka på.

Vad säger ni om denna lineup då? Där spelar alla på så korrekt position som möjligt.

Smejkal - Shore - Rattie
Little - Elie - Russell
Ehn - Ljungh - Lawner
Bouma - Johansson - Törna
Wagner / Hofbauer

Lukkinen 🤤

På pappret är det ju ett fullt möjligt finallag. Dock ska ju saker och ting klaffa på och utanför isen.

Russell är inte tillräckligt rapp för att spela kant och spelade sitt livs hockey när han fick spela i mitten. Fortsätt då snälla på den vägen. Shore har om jag inte missminner mig spelat vinge en del i Nordamerika? Annars petar man helt enkelt ut Smejkal på kanten till en början och ser hur det går. Vissa spelare är grymma även på fel sida och om det är något som talar till hans, eller Elies om man nu petar över honom i stället, fördel så är det väl att han har tyngden att kunna ta emot en tackling och spela sig ur situationen om han måste fiska vid sarg och fastna på sin off-sida.

Lukkinen Jag skulle också vilja se Elie som center igen.

Men har svårt att se vem som ska gå på kanten istället…

kanske din uppställning men byt plats på Russell & Elie

Känns ju nojigt om man tömmer banken på Smejkal. Känns inte motiverat att han ska va typ bäst betald i SHL. Fin spelare, absolut, men har blivit lite överhype kan jag känna..

alfie

Man tar väl in den bästa spelaren man kan. Om det sen kostar 275k/mån eller 325k/mån eller vad det nu blir känns sekundärt när det handlar om en viktig spelare. Jag har hellre än bättre spelare för lite mer pengar än att ta en lite sämre spelare, så länge det finns utrymme i budgeten. Man får ju komma ihåg att det inte finns jättemånga alternativ, så att hitta just rätt spelare till rätt pris går ju inte, vilket gör att vissa spelare sitter på rätt bra förhandlingslägen ibland och därmed kan bli extra bra betalda. Det är ju inte en helt fungerande öppen marknad på så sätt.

Två relevanta aspekter att ta hänsyn till är väl lönestrukturen och förväntningarna kopplade till lönen.

Lönestrukturen tycker jag inte är hotat om det inte rör sig uppåt 400k. Förhandlingsläge, tidigare prestation, kontraktslängd (2 år?) mm talar för att det inte är orimligt med en liten bit över 300k, där andra stjärnor i SHL ligger. Längre kontrakt blir väl troligtvis billigare.

Sen kanske det blir orimligt höga förväntningar om det framkommer att han har väldigt hög lön, men jag vet inte riktigt hur man ska undvika det, inte signa dyra spelare?

Sen vet vi ju faktiskt inte vad en eventuell lön kommer ligga på, om han nu är på ingång som @Lukkinen påstår. PJ kanske får rabatt?

Lukkinen Nä Jag gillar inte denna uppställning, Ehn och Russell ska centra varsin lina. Ehn vill vara center och inte förglömma att Sam Hallam använder honom som en stabil fjärde spelare. Så på kant i den tredje tycker jag är att kasta Ehns goda egenskaper. Samma gäller för Russell han är center i Danska landslaget och gör det bra där, förra säsongen efter jul när Russell fick centra den andra linan så lyfte det för honom och den linan, i alla fall för honom och Little. Så det får nog bli Smejkal som går in i andra linan.

1. Elie - Shore- Rattie
      2. Little - Russell - Smejkal
      3. Johansson - Ljungh - Lawner
      4. Bouma - Ehn - Törna

Då har vi byggt vidare på det goda från förra året och bytt ut några spelare till det bättre, men inbytarna måste kunna ta den roll deras företrädare haft, annars var det ju ingen vinst med att köpa in dem. Jag tycker att man ska förändra så lite som möjligt på positionerna i laget som lyckades ta oss upp i det blå igen.

Nils
        Vart ska Ehn kunna centra en kedja? Den enda kedjan är möjligen fjärde kedjan, men det lär ju snarare bli så, att Ehn lär få vara i tredje kedjan med Ljungh och Lawner, medan Johnsson går in som center i fjärde kedjan (Johnsson är inte hitvärvad för att vara med och bidra något i det offensiva, i en tredje kedja, utan kommer ansvara över defensiva uppgifter, något som framgick rätt tydligt i hans presentation), sedan förtjänar Ehn mer speltid än att harva i fjärde kedjan. Annars, tycker jag det ser bra ut.

Elie-Shore-Rattie
        Little-Russell-Smejkal
        Ehn-Ljungh-Lawner
        Bouma-Johnsson-Törnqvist
        Hofbauer, Wagner

Hur eller hur, det ser ruskigt starkt och spännande ut! 🥳

Lejon-Fantasten Jag är rädd att det blir så att Ehn får spela i tredje kedjan på kant. Östman hintade lite om det på sin intervju i Correns pod. Ja jag tycker det är fel att inte använda Ehn till det han gjorde galant förra säsongen och i landslaget. Då ser jag hellre Törna i kant i den tredje och Johansson på kant i den fjärde och att vi behåller Ehn som center.

Sista värvningen är superviktig. Har vi budgeterat en viss peng till sista spelaren, säg 275 tusen. Då tycker jag inte att 50 tusen +- är mycket. Dvs om vi har råd. Plus 50 tusen motsvarar 600 tusen/år (plus ev lite skatt). Det står vi förhoppningsvis inte och faller med. Det är dock viktigt att det inte blir en ny Greco. Vi måste ha ett säkert kort, om möjligt.

Dessutom får vi räkna med skador framgent. Då måste vi ha en bra mr X som kan leverera över tid. Lyckas värvningen får vi en mycket bättre topp bredd. Det kan behövas i en lång säsong.

Om vi landar Smejkal är det ju riktigt bra. Viktigt att inte snåla och tycker det är helt rätt. Landar vi honom har vi råd. Stålis har koll på ekonomin och PJ vet hur man bygger ett vinnande lag.

Vi har ju använt Ehn på alla möjliga positioner under den tiden han användes för att få igång kedjor och spelare som inte var i form

Helt övertygad om att han kommer göra det snuskigt bra oavsett position.

En av våra absolut viktigaste spelare. Min kapten efter Fanten.