alfie Jag kan bara instämma.
Sen vill jag återigen säga att jag tycker det är viktigt att kunna hålla flera tankar i huvudet samtidigt. Föredrar jag någon på gränsen till NHL som spelat i nordamerika, eller någon som presterat bra i SHL eller Schweiz? Absolut. Är det rimligt att vinna alla eller vissa år ens några av de budgivningarna till ett acceptabelt pris för ett lag som Cluben? Nej. Vi vill vara förstavalet men vi har ett bra år efter flera år av misär (allt är väl relativt men). Jag tror inte många, om ens någon, ser finska eller tjeckiska ligan som likvärdiga med SHL men om man inte kan plocka ”underifrån” och få utveckling så får vi vänta och se om pengarna eller shl-platsen är borta först. Vi har för närvarande inte påfyllnaden underifrån som vi önskar och har inte lyckats fylla på nämnvärt från Allsvenskan de senaste åren heller.
Kollar vi målvakter från Finland (vilket är den mest aktuella diskussionen kanske) så är det absolut inte alla som faller väl ut. Langhamer är ett färskt exempel, men då ska man minnas att han var rätt bra både i landslag och i KHL innan. Lehtinen har inte varit dominant, men har absolut varit habil på SHL-nivå i år, Larmi har lyckats riktigt bra, Janne Juvonen var riktigt bra i Mora och bra även sista året i Leksand. Haukeland hade visserligen varit i Sverige mycket innan men var hans första år i FBK en bra målvakt om än inte på något sätt ledande. Jag kan inte känna igen mig i att målvaktsvärvningar från Finland skulle vara dåliga. Vad jag kan skriva under på är att de oftast inte är de ledande målvakterna på högsta nivå. I alla fall inte de senaste åren. Delvis därför hoppas jag givetvis på någonting annat än Heljanko, men om man inte får napp på något av de säkrare alternativen och det står mellan honom och en nordamerikan som stått i AHL med okej resultat och som varit lite i NHL för 2-3 år sedan så tror jag inte nödvändigtvis att Heljanko skulle vara sämre bra på grund av vart han spelat. Jag har dock inte sett honom spela, så av den enkla anledningen kan jag inte säga att han skulle vara bra, men inte heller att han skulle vara dålig.