Backsidan 24/25 är just nu, om vi antar att Rissanen är klar, i bästa fall jämbördig med 23/24. Mycket hänger på att Myrenberg och Aronsson kan lira som i slutspelet, och att Hävelid hittar tillbaka till formen. Om inte det klickar så kommer det krävas många mål framåt för att vinna matcher.
Med tanke på hur Bäckmans senaste säsonger sett ut i antal spelade matcher så är det här kanske det optimala (och enda) läget att komma tillbaka till Cluben. Vi kommer ha 9 backar på kontrakt i så fall och han behöver inte ha någon press att han ska bära något backpar. Faktum hade dock kvarstått att backsidan inte har någon tydlig uppsida från den gångna säsongen.
Hade vi däremot fått in t.ex. Ginning så hade det varit en helt annan femma, då hade det varit ett tydligt steg framåt och lägre press på våra yngre spelare. Känslan är väl dock att backsidan är stängd efter Rissanen.
Vad gäller Bristedt så förstår jag inte varför vissa tycks förvänta sig att han ska basunera ut sin eviga kärlek till Cluben istället för att erkänna att Schweiz och Rögle också är alternativ? Han har fler säsonger i Rögle än hos oss, han har hus i Ängelholm, och Rögle spelar dessutom SM-final medan vi åkte ut i kvarten. Att sambon vill hit ska inte underskattas (möjlighet till barnvaktande morföräldrar är guld för småbarnsföräldrar), men vi lär väl åtminstone behöva matcha vad än Rögle erbjuder för att få hit honom.
Med det sagt så tror jag inte på Bristedt som en game changer. Han skulle stärka offensiven jämfört med i år, men jag har svårt att se att skillnaden skulle bli så stor att vi helt plötsligt ska kunna utmana om finalspel och guld.
Drömmen på forwardsidan hade varit att stänga Bristedt nu, och när alla värvningar är klara och budgeten slut så visar det sig att Vrana fått hemlängtan, varpå Cocozza dyker upp helt plöstligt med utsträckta armar! Då snackar vi 😎