Komplett utdrag ur LHC stadgar:
”Policy gällande tröjhissning och LHC-hjälte.
Den högsta statusen för spelare som representerat Linköping Hockey Club i damernas eller herrarnas representationslag är att få sin tröja upphissad i arenans tak. Den näst högsta statusen är att utses till LHC-hjälte. Beslut om spelare som ska få sin tröja hissad samt och LHC-hjälte fattas av ideella förening Linköping Hockey Clubs styrelse.
Riktlinjer för tröjhissning.
Följande övriga kriterier skall vara uppfyllda:
• Sportslig framgång vid representation av LHC; Varit en ledande spelare vid avgörande moment för LHC, såsom avancemang i seriesystemet, SM-Guld eller liknande.
• God företrädare för LHC.
• Mångårig representation inom LHC.
• Stark lojalitet mot LHC.
• Extra värdefullt är representation i något av Svenska lshockeyförbundets landslag.
• Endast spelare som avslutat sin karriär sedan två spelår tillbaka kan ifrågakomma.
Tröjhissning kan endast ske vid högst ett tillfälle per år.
Ceremonin skall genomföras i samband med match och med största respekt. Spelaren skall vara personligen närvarande. Spelaren får vid tillfället för ceremonin ej representera annan förening för att ifrågakomma.
Riktlinjer för att utses till LHC-hjälte.
• Sportslig framgång vid representation av LHC.
• God företrädare för LHC.
• Mångårig representation inom LHC.
• Stark lojalitet mot LHC.
• Vid bedömning tas också hänsyn till om spelaren uppnått “ikonstatus” inom LHC.
• Endast spelare som avslutat sin karriär sedan två spelår tillbaka kan ifrågakomma.
• Spelarens porträtt skall anslås på särskild plats (Wall of fame) i Saab Arena.
Ceremonin skall, i likhet med tröjhissningsceremoni, genomföras med största respekt och med spelaren personligen närvarande. Spelaren får vid tillfället för ceremonin ej representera annan förening för att ifrågakomma.”
Därmed torde diskussionen om ”sportslig framgång” vara avklarad och jag får ge @LaumannBingo mfl rätt och inse min egen ståndpunkt inte håller sett till stadgarna.
EDIT: Fan @Cykelåkarn nu hände det till slut… du var snabbare än jag 🚀 efter alla dessa år på Bruket..