David Bernhardts avtal är egentligen marknadsmässigt nästan, han gjorde 32p varav 10 mål och var +5 sista säsongen i Modo. Priset ligger oftast mellan 180-200 efter hans utveckling där.
Sitsen vi har med avtal beror på att man inte haft en tydlig plan gällande roller och har man haft det har man slängt planen i papperskorgen när vissa spelare blivit tillgängliga.
I min bok kan du ha maximalt en av Bernhardt och Lennström i ett lag. Problemet var att vi hade redan signat ”Berra” när ”Teddan” blev tillgänglig och för de flesta lagen sätter budgeten stopp eftersom du måste fylla ut dina andra roller. Skillnaden var att PJ gick bara till sina bankomater och presenterade att nu har vi världens möjlighet. Bankomaterna vi haft är duktiga på sina saker men kunskap gällande hockey har de inte. Sagt och gjort budgeten utökas med externa medel och även Stålis skriver glatt på.
Tittar du på backsidan med en stabil defensiv back som kostar 200 istället för Teddan tror jag det hade sett ganska bra ut. Speciellt om det hade varit en rightare.
David Bernhardt hade kunnat vara bra om du använder honom rätt, då ska han dock vara första backpar och spela massa PP och ha ”rätt” spelare bredvid sig. Dessutom är han inte känd för att vara den smartaste och behöver struktur. Det tror jag alla med lite inside hört saknades helt under Musse. Det kommer bara fram mer och mer som visar på hur beslutet att slänga ut Ante och ta in Musse som HC är ett av de mest usla beslut som fattats i föreningens historia.
När spelare efteråt sagt: ”Man blev inte arg på Musse utan till slut tyckte man mest synd om honom” det säger mycket anser jag.
Samma sits med Nybeck, tycker att han är riktigt bra scoutad och roll fanns tills dess att Jakub Vrana ville komma. Där blev rollerna usla för alla nästan bland fw och att Karlström dessutom kunde spela direkt och höll ställde till ännu mer problem. Här skulle man givetvis inte spelat en otränad Vrana direkt utan tagit sig lyxen att träna upp honom och låta andra som var redo spela högre upp i laget, Nybeck!
Sen för att återgå till Bernhardt så gör han givetvis en horribel säsong men jag hoppas med Hägglund och Little att de numera vet vad man värvar och att det värvas till en roll som faktiskt passar spelaren. För det gjorde inte PJ och Mårtensson
Slutligen när man kollade på Cluben inifrån får jag som bara gnällt på Ludde ändå får säga att de två mest vältränade såhär i början är Bernhardt och Ludde. Sen om det visar sig på isen får vi se.