Hockeytröjan
🎯
Sen har vi sett också att en dålig start är i stort sett omöjlig att korrigera.
Det gäller således att omgående vara redo nästa säsong.
I det arbetet tror jag Ante blir viktig med en tydlighet i spelet. Jag fick många rapporter från folk i och runt laget att spelsättet var oerhört spretigt och många viktiga komponenter hängde i luften när säsongen började. När du sedan kör tombola med kedjor och backpar blir det ännu värre. Delvis kan man givetvis skylla på skador men minns på Magnus Hävelids tid som assisterande.
Varje backpar nötte hur man agerade i egen zon, hur vill vi passa pucken bakom mål, vad vill vi göra när den andra har pucken. Hur löser vi sargdueller, när pressar vi? Pressar vi alls? Samma när man tappar pucken, vem har djup primärt och vem kan pincha eller smyga upp på bortre. Är vi flytande eller mer statiska.
Här handlar det ofta om att skapa en trygghet och kemi mellan spelare. För speciellt backar är detta ofta ett framgångsrecept.
Här tror jag Ante blir viktig med tydliga ramar, dessutom krav som är anpassade till truppen man faktiskt har och inte en idé om vad man vill spela och tro att spelarna ska klara helt andra saker än de är bra på.
Sen måste vi härinne inse att vi tydligt är lag 13-14 och kommer vara även när säsongen börjar. Det är vår verklighet och allt handlar om att överleva som jag ser det. En 10e plats vore som ett guld med den horribla trupp vi sitter på.
Högberg bör kunna rädda oss från kval men mer än så vore en bragd.