Jag funderar på hur mycket man i Cluben faktiskt har scoutat spelare som inte kommer från HA, SHL eller tillbaka till Sverige. Kollar du värvningarna som gjorts inför säsongerna (både de som blivit bra och de som blivit mindre bra) så har vi:
25/26 - Bernhardt (SHL), Kokkonen (AHL), Lennström (hemvändare - NL), Karlström (Hemvändare - AHL), Vrana (Återvändare - NHL/AHL), Nybeck (HA), Oliver Johansson (SHL), Ignatjew (AHL), Bakke (HA).
Även om det tar sig för Vrana och han blir bättre nästa år så är det en premiumspelare utifrån lön och prestationen måste vara därefter. Kokkonen som är ny i SHL har gjort det bra i laget utan att vara någon stjärna, men har heller inte tjänat som en stjärna. Ignatjew har gjort ett rätt bra första år och någon får gärna kontra med underliggande siffror som säger att han är bäst i världen men jag tycker inte han är fantastisk bara för att han gjort lite bra matcher.
24/25 - Heljanko (Liiga), Martin (HA), Norén (HA), Rissanen (SHL), Hofbauer (HA), Lawner (SHL), Kovacs (Hemvändare - NL), Shore (SHL), Johnsson (SHL),
Heljanko var paniklösning när Högga drog, annars hade man antagligen rekryterat annorlunda.
23/24 - Leier (DEL), Greco (SHL), Kreü (SHL), Aronsson (HA), Bouma (SHL), Elie (SHL)
Leier var Elies kompis
Nu missar jag säkert några. Jag var själv oerhört positiv till att försöka jobba mer med kända spelare som antingen är svenska eller som har spelat i Sverige, men samtidigt måste man komma ihåg att Cluben antingen betalar mer än alla andra för de bästa (läs skadade/lata - ja jag raljerar) eller får de som blir över. Spelare från HA behöver tid att växa in i det i en bra miljö vilket vi aldrig kan ge dem (Bakke är ett undantag men där hade man ju en tvåårsplan). Nog för att det inte slog så väl ut åren innan med Schira, Hännikäinen, Palmu, Matteau, Maxwell, Gibbons, Rynnäs, Nikkilä, Ojamäki, Palve. Därav kändes det som ett stort steg i rätt riktning, men kollar du lagen som lyckas hyfsat utan att vara de främsta så känns det ändå som att de jobbar mer med en kombination av att bygga gediget med en bra stomme och att hitta spelare som kan göra skillnad där men kanske inte har alla andra på kö.
Är man för fastlåsta i sin scouting eller begränsar upptagningsområdet för mycket? Gör man rätt men på fel sätt? Jag kan inte låta bli att känna att man skulle behöva öppna och vidga vyerna lite mer utan att gå så stenhårt på det ena spåret eller det andra. Sedan behövs en stomme och det är väl där den hade behövt vara lite starkare och mer normerande… Ge mig en nya Sjögren, någon tjeck eller slovak som kör på och en kanadensare från AHL som kan dominera i två år…. Jag orkar inte med fler Lawner, Oliver Johansson, Bernhardt…