God kväll!
Jag har funderat och även sonderat terrängen bland mina kontakter och folk jag litar på i branschen men även bland de jag diskuterar hockey med löpande bland supporters till LHC.
Jag ser Martin Filander och Tomas Fröberg som två misstag för LHC.
Tomas Fröberg är enkelt, det är lite som att anställa PJ igen, det passar inte där vi är nu. Jag har löpande kontakt med ett antal supporters till Luleå där vi diskuterar mycket hockey och löpande skillnader mellan våra föreningar och hur man upplever sin egen organisation och ställer frågor till varandra hur saker fungerar. Fröberg är en skön mysfarbror visst har han gjort fina värvningar men var är vi som förening nu? Vi behöver bygga om totalt, sätta en spelidé vi kan leva kring som förening, hitta strukturer i hur juniorer slussas in i vårt A-lag, skapa en värdegrund och en identitet ner genom föreningen som gör att vi känner ett VI igen i LHC och där det som när jag var liten är din första dröm att spela för LHC och något man känner en stolthet över. Recensionerna finns överallt på Twitter kring fröberg. Han hanterar media direkt bristfälligt och det ryktas om att han spenderar mer tid på andra håll än på kontoret. Luleå har Ulf Engman som varit oerhört länge i föreningen och därför fungerar allting, Engman är lite light-version av doldiskungen Patrik Hall som täljer guld där nere i Växjö i Evertssons skugga där Hall trivs utmärkt. Engman är lite mer synlig i media men verkar gärna utan att synas. Fröberg har hittat fina värvningar men han kom till en förening i en enorm balans med en identitet, en kärna gjuten som få andra i ligan och en spelidé som satt i ryggmärgen. Är vi i ett sådant läge som förening? Inte för fem öre är min analys och vi kan inte ha en person som närmar sig pension och tar perioder där han är mer på golfbanan eller ute med hundarna än knegar på kontoret. Därmed går Fröberg bort för mig.
Martin Filander föreslogs av Sanny, sen hakar Per Bergsten på det med en analys som är ungefär lika djup som en vattenpöl på trädgårdstorget. Det finns egentligen inga belägg förutom en video där han pratar om scouting av spelare och hur man fick det att funka i Oskarshamn. Det är en sak att vara tränare och att scouta spelare på nätterna via datorn. Däremot är det natt och dag mot att vara ytterst sportsligt ansvarig för en förening i SHL. Du ska styra sporten och i vår förening behöver du sätta strukturer, bygga upp en kravställan och dessutom med kritiska ögon kunna granska den dagliga verksamheten och stå där när du måste säga upp personal som kanske jobbat i föreningen många år. Det är ett tufft jobb och det kräver enligt mig erfarenhet.
Man kan anse att personer har en intressant profil och vara spännande namn men att vi i vårt läge som förening ska ta in en helt grön person i rollen ser jag som uteslutet. Det är en chansning som givetvis kan gå hem, inget är omöjligt men risken för nederlag är enormt. Vi har inte råd med learn as we go. Vi måste ha någon som från dag ett har ett arbetssätt och ett ledarskap som är självklart i rollen som GM. Man ska ha gjort den resa vi behöver göra som förening och i rollen som GM. Det har inte Martin Filander ens gjort som tränare, han lyckades hålla kvar Oskarshamn i SHL men inte mycket mer än det, det var inte ens han som tog upp dem SHL. Det är ganska korta ”framgångar” ändå som gjort honom till någon Messias. Tiden i Schweiz följer inga goda vitsord från.
Jag har tittat på marknaden och vad vi skulle kunna ha råd med och behöva men som även skulle kunna tänka sig att välja oss. Det är ingen idé att säga Patrik Hall som är utopin givetvis för han skulle aldrig välja oss. Jag har istället varit realistisk och även gjort en analys kring vad vi behöver nu.
Mitt förslag har gjort exakt den resan vi behöver göra nu tidigare som GM. Jag vill att vi anställer Jocke Eriksson, han var GM i DIF och fick sparken sex månader innan de åkte ur när man sedan anställde KG Stoppel som inledde en värvningscirkus utan dess like. Jocke hade under alla år i DIF minimal budget, den var botten fyra i ligan samtliga år han styrde och det tog till slut ut sin rätt. Hans enda misstag under dessa år enligt mig är att han inte förlängde Robert Ohlsson, det stod honom enormt dyrt. Titta dock på resan i övrigt. Det finns sjukt många klipp från DIF där han med pondus visar att han tydligt leder den sportsliga verksamheten och tar dessutom kontinuerligt ansvar. Han pratar om spelidé, identitet, vad man vill värva och hur man vill bygga, det finns strukturer och det pratas utveckling i steg och att bygga något över tid. Titta bara på när han tillträdde 15/16 och den resa DIF gör och med vilka trupper? Det släpps upp enorma mängder juniorer, det är kantstötta spelare som blir stjärnor, Linus Johansson, Markus Ljungh, Strandberg, Linus Hultström osv. Kolla också placeringar i ligan och den resa som görs, en förening på dekis som växer och går till semi 17/18 och sedan final 18/19 men med vilket lag? Jämför med andra trupper osv. Det är precis den här resan vi som förening nu behöver göra och det handlar inte bara om att värva två eller tre bra spelare så lyfter allting. Det handlar om att bygga om en hel sportslig organisation, sätta en struktur och identitet och framförallt som sagt en spelidé. Det här är LHC och bygga därifrån. Vidare krävs dessutom ett hårt arbete med kravställan på hur beter man sig som representant för LHC, vad förväntas man stå för och vad är röda linjer som ej passeras. Jocke är intelligent på en orimlig nivå och dessutom ett supperproffs. Han har varit i föreningen som spelare under sin egen prime och dessutom varit runt såväl utomlands som i Sverige med SSK och DIF där han tog upp DIF som spelare i SHL igen. Jag tror vi behöver höja blicken och inse var vi är som förening som sagt och att det inte handlar om att värva några bra spelare, det är en utblåsning utan dess like och en renovering som tar oss dit vi vill och något att tro på. Ett fundament och inte tre flashiga namn i maj som sen sitter på Grand i oktober istället för att spela match. Ett lag där man får bra hjälp vid skador, där fysträningen motsvarar SHL-nivå och inte är sämre än vissa lag hos ungdomsverksamheten.
Tack för mig!