Utifrån premissen att man tror att alla de långtidsskadade spelarna kommer spela hockey merparten av säsongen vill jag se:
Ny center med god fysisk närvaro, bra motor och jämnhet i spelet. Sedan om det är en Roe-, Sjögren- eller Russell-spelartyp kan man nog inte vara allt för kräsen med. Ska centra kedja ett eller två.
Förlängning på Hoffa, Krantz.
Utlåning Holmertz, finns begränsade möjligheter till speltid utifrån att laget är så bräckligt och inte har stabilitet till tålamod.
EBO, Ny, Ljungh och Ehn som centrar för att ha en stabil centrallinje. Ehn kan fortsätta spela både BP och PP samt hoppa in högre upp vid ev skador eller behov av att få ut mer när man toppar laget eller liknande.
OJ, Krantz, Proos får konkurrera om de sista platserna.
In med en rightare på backsidan som spelar stabilt tvåvägsspel och klarar att både hålla rent framför kassen och att hålla puck i rörelse från blå. Rissanen känns svårt när man förlängde med Kokkonen och saknar rightare. Öhrqvist får konkurrera om speltid på rätt meriter men ska givetvis ges chansen. Sedan är frågan om man är bekväma med andra juniorer eller om man ska värva en åttondeback utifrån. Givetvis hade det varit fint med Ginning men han är ju leftare… Kanske att man inte har mycket till val om man vill få in en sådan spelare långsiktigt och timingen är som den är.
Målvaktsfronten känns klar. Det är möjligen om man måste ge sig ut på jakt efter ersättare till Igna för att han inte vill spela andrafiol. I sådana fall hoppas jag inte att man går på något allt för ungt och obeprövat för vi vet faktiskt inte vart vi har Mackan efter dessa två år där borta. Hellre en tråkig backup med lite erfarenhet i ett-två år.
Om Elie inte spelar tycker jag att man ska försöka värva in en liknande kraftfull spelare för att ersätta, om däremot Lennström eller Fanten inte kan det så tänker jag att man kanske snarare ska tänka om lite och inte lägga alla ägg i samma korg utan snarare värva två backar som kan växeldra mer.
Sedan är frågan om alla med kontrakt spelar vidare. Att både Vrana och Kovacs blir kvar känns absolut inte säkert om man vill byta riktning i lagbygget. Att alla backar med kontrakt blir kvar känns långt ifrån säkert. Kanske att Martin är den som vore lättast att hitta annat jobb till i Finland, Tyskland, tjeckien eller så med tanke på att han börjat spela upp sig lite och att i stället värva någon med annan profil. Nybeck och OJ känns inte heller självklara.