Lite reflektioner utifrån tankegångar i Bl.a. Hockeynews fyllnadsartikel om Clubens potentiella silly nästa säsong, se mediatråden:
Rodrigo Abols nämns som ett drömnamn, och jag är i mångt och mycket benägen att hålla med med tanke på hur jäkla bra han varit tidigare. Samtidigt så finns det inte direkt något som Cluben kan ge en sån spelare förutom pengar och ett behagligt och gott liv. Är det inte lite där skon klämmer? Att vi behöver värva spelare som vi kan erbjuda någonting annat än bara pengarna. Marknadslön, absolut. Några kronor extra till vissa spelare med kanske. Men vad kan vi sportsligt erbjuda en spelare som Abols som han inte kan få på annat håll? Vi kan givetvis byta ut hans namn med många andra, så det är mer ett exempel. Bakke erbjöds en möjlighet att få växa ett år i HA och ett SHL-kontrakt som var färdigt och klart. Nu erbjöds han antagligen en möjlighet att få spela i första PP (eller motsv) plus högt upp i laget även i 5v5. Är det rätt att satsa på spelare utan kopplingar eller naturlig motivation till att vara i Linköping om de sportsligt inte har att vinna på att spela i Cluben? En spelar som ges samma chans till samma pris någon annanstans behöver så klart inte vara mindre motiverad och en helhetslösning kring livet är bevisligen värt mycket men om vi vill få till en kulturförändring kanske det behövs spelare som verkligen vill något? Som vill vara en vinnande spelare, som vill spela mycket och vara med när det avgörs osv, men som inte får den chansen i Frölunda eller Växjö. jag svamlar lite, men är det helt tokigt? Utifrån det argumentet skulle så klart Kokkonen vara en klockren spelare att ha kvar (jag vet att jag skrev släpp men det är inte för att jag inte vill ha Kokkonen utan för att jag inte ser platsen om Rissanen är kvar), för han vill framåt i sin karriär och får en möjlighet här som han inte skulle fått i alla SHL-lag.
På tal om AHL-spelare som nämns: har vi råd att värva alla tilltänkta toppspelare från andra länders ligor? Det känns som att omställningen är lång och stor för ett lag med en så vek kultur som Cluben.