Okej, i brist på annat som sker så tänker jag att jag tar tempen på vad övriga självskadande Bullen-folk tycker om lagbygget för nästa säsong. Laget går dåligt igen, spelet är urkasst även om man just nu inte är på kvalplats och stjärnorna underpresterar med undantag för Kovacs. Det är lätt att känna att alla ska skeppas men eftersom det aldrig flyger är det sannolikt inte så lätt heller. Min fråga till er är följande, vilka spelare med utgående kontrakt bör Cluben förlänga med respektive släppa? Därtill, vilka spelare med befintliga kontrakt bör brytas. I det sistnämnda fallet pratar jag inte om typ “låt FBK ta över hela Lennströms lön och värva in någon som visar hjärta” för även om man aldrig ska säga aldrig så känns det föga konstruktivt eller realistiskt. Jag pratar snarare om ifall man borde hitta en lösning för typ Nybeck för att man inte varit nöjda och att man tror det är bättre att gå skilda vägar och hitta en klubb i Finland som tar över det mesta för att slippa situationen i truppen (snarare än det ekonomiska). Obs, det var bara ett exempel. Mina tankar är följande, häng gärna på vetja:
Jesper Myrenberg - Släpp vidare. Gillar Myren mycket även om han tyvärr inte varit fullt så bra i år (efter sin bra start), men med Högga in är det ju en ickefråga.
Mikko Kokkonen - Släpp vidare. Men va? Säger kanske vissa. Kokkonen har ju varit jättebra, osv. Men sanningen är att medan vi absolut har spelare som bör vara de offensiva spjutspetsarna så att exempelvis Kokkonen kan fokusera på defensiven så är ju noll poäng på 14 matcher inte bara lite utan bokstavligen inget. Tacksam för input rörande underliggande statistik så klart men jag vet inte om jag tror att det är rätt profil sett till luckorna som finns. Känslostyrd tanke? Ja, uppenbarligen.
Jonathan Myrenberg - Släpp vidare. Denna tar emot, men Myrenberg har kört fast i LHC. Tyvärr… Han kan säkert få SHL-kontrakt ändå, eller så går han till exempelvis Finland eller topplag i HA och får en bra roll.
Erik Norén - Här är jag kluven. Jag har kritiserat Norén något oerhört, sannolikt oförtjänt mycket. I fjol kändes det som att han växte vartefter säsongen gick och sen var det som nollställt i början i år. Många dåliga avvägningar osv. Jag kan dock inte hjälpa att känna hur han likt i fjol nu har kommit in i grejerna och varit väldigt bra på slutet och att detta kanske snarare visar att säsongsstarten varit avvikelsen när det nu ser ut mer som det gjorde allt oftare under våren ifjol. Det lutar åt förlängning utifrån potential, en inte allt för stor roll eller kostnad samt kontinuitet i truppen.
Rasmus Rissanen - Jag tror inte han stannar oavsett, men här tror jag att det vore bra med något år till. Osäkerheten kring Fantenberg, behovet av att få ut mer av Bernhardt och Lennström samt förutsättning för att kunna få in Öhrqvist (om han ens vill stanna…) gör att det skulle kännas tryggt. Sen finns det väl oavsett Rissanens ambitioner en risk att man behöver hålla lite på kulorna om vi plötsligt står med mindre budget, Fantens fulla lön tillsammans med Lennströms och Bernhardts. Jag hoppas, men tror att han kommer lämna.
Adam Hofbauer - Jag vet inte vart man ska få plats med Hoffa. Ska Proos in i laget, Krantz (tidigt att säga, jag vet) ges möjlighet att gå på 14 forwards samtidigt som Nybeck, Johansson, Södergran är kvar och Holmertz kunna få chansen så är min känsla att Hoffa hamnar utanför. Han känns som en bra kille att ha, tacksam att kunna spela med hög energi lite då och då, men samtidigt är det ju inte så att det sprakar och spelförståelsen känns ju inte som den bästa heller. Känns som att det luktar mycket HA där. Jag tror nog att det får bli adjö och tack för den här gången.
Johan Johnsson - Släpp vidare. Gör jobbet bra och är inte så gammal som det kanske känns men frågan är om man inte blir tvungna att ha lite mer allvädersspelare som inte är fullt så tydligt gedigen för en roll i fjärde…
Ty Rattie - Släpp vidare.
Nick Shore - Släpp vidare.
Spelare med kontrakt:
Max Martin - Medan alla kan ha en dålig period så har Martin varit så urbota dålig att man verkligen bör se över möjligheten att hitta jobb i Finland eller dylikt. Det känns tråkigt så klart, och han kändes ju klockren förra säsongen, men det har liksom inte bara varit mediokert utan en direkt risk i laget som genererat obfintlig uppsida (återigen får man väl säga emot om statistiken säger annat, vilket jag vill minnas att den inte gör).