Kjeppkinesen Hur bra är Anton Björkman? Vad är hans styrkor?

Det jag minns av honom (när han spelade här) är att han påminner om Jonathan Myrenberg i spelet med puck, var lite tunn och klantig med pucken där och då defensivt sätt och lite valpig. Men det är flera år sedan nu. Den gångna säsongen så läste jag också att det var många som tyckte att han var stabil och bra i spelet med puck med en bra första pass och att han inte är så valpig som han var förr.

Tony har förmodligen sett Björkman en del under hans år i Hockeyallsvenskan och Almtuna. Så det kanske är på hans inrådan Björkman också får ett tryout-kontrakt? Inte osannolikt att det är så. Jag tror det kan bli bra.

Det ska väl tilläggas att Björkman också senast var här under Bert Robertssons tid, där det offensiva spelet inte var prioriterad, utan mer ‘Åk mer skridskor, kämpa, spela enkelt, sarg ut, lobba ner pucken’ bla bla bla. Med andra ord, ett helt annat spelsystem än det spelsystem vi har idag.

Lejon-Fantasten Det ska väl tilläggas att Björkman också senast var här under Bert Robertssons tid, där det offensiva spelet inte var prioriterad, utan mer ‘Åk mer skridskor, kämpa, spela enkelt, sarg ut, lobba ner pucken’ bla bla bla. Med andra ord, ett helt annat spelsystem än det spelsystem vi har idag.

Ser inte ut som att han spelade nån match under Bert, däremot så gjorde han 13 matcher under Tagnes. Jag kommer ihåg honom men inte hur han såg ut på isen.

MrNebbiolo

Tack för gedigen analys - håller nog med om det mesta. Utan att ha läst vad folk skrivit efter ditt inlägg är min spontana känsla:

• Genomtänkt, trovärdigt lagbygge som känns proffsigare utfört än på många år
    • Lite läskigt att både Högga, JP, Strandberg verkar ha haft en central roll för den goda lagandan

Mitt enda frågetecken inför säsongen (förutom det uppenbara) är om dynamiken ändras för mycket med omsättningen av ”bra folk”, men med tanke på clubens aktuella färdriktning är känner jag mig ändå ganska lugn

Och så ett litet bonusfrågetecken: jag såg inte speciellt många matcher med Shore och hade i ärlighetens missat grejen med hans excellens. Det jag såg efter att han blivit klar för oss vittnade inte om någon förestående succé. Jag litar på experterna, på er och på PJ samt på de gråtande HV-fansen, men kan inte få ur skallen det lite sega intrycket han faktiskt gav i matcherna mot Oskarshamn. Med tanke på förväntningarna måste jag sätta honom som den största floppvarningen. 😬

HOCKEY Med tanke på förväntningarna måste jag sätta honom som den största floppvarningen

Skulle tro att han kan bli flopp i ett slutspel, vilket ju play out kan liknas vid. Mindre ytor, motståndare som krigar som dårar om varenda millimeter. Shore är 30+, hans bästa dagar (NHL) är ett avslutat kapitel. Han kommer givetvis inte offra sin kropp hänsynslöst i ett slutspel för LHC, men under grundserien kommer han va en jättetillgång imo. Lugn och trygg med pucken och ett spelsinne i absolut SHL-toppklass. Slogs i varenda match jag såg med HV förra året hur beroende de var av Shore och AP. Hände nåt varje gång de var på isen.

Ser “värvningen” av Björkman bara som en try out för eventuellt framtiden och ett bra tillfälle nu när vi är lite kort om folk på försäsongen som en backup och passar ju bra när han är arbetslös och ändå finns i närheten. Skulle bli väldigt förvånad om han ingår i våran trupp när serien drar igång. Back 8/9 tycker jag ska vara vigd för en junior och både Kreű, Norén, och Aronsson går ju före Björkman anser jag.

alfie Skulle tro att han kan bli flopp i ett slutspel, vilket ju play out kan liknas vid. Mindre ytor, motståndare som krigar som dårar om varenda millimeter. Shore är 30+, hans bästa dagar (NHL) är ett avslutat kapitel. Han kommer givetvis inte offra sin kropp hänsynslöst i ett slutspel för LHC, men under grundserien kommer han va en jättetillgång imo. Lugn och trygg med pucken och ett spelsinne i absolut SHL-toppklass. Slogs i varenda match jag såg med HV förra året hur beroende de var av Shore och AP. Hände nåt varje gång de var på isen.

Det låter bra. Känns gött att vi har Kovax som inte lär försvinna i ett slutspel direkt. Inte Elie heller!

HOCKEY Shore har bättre underliggande siffror i samtliga corsikategorier än toppcentrar som Oscar Lindberg och Tomasek. Då ska man veta att dessa spelare hade förmånen att spela i ligans corsistarkaste lag. Kollar man både att komma till avslut i offensiv zon och att inte släppa till skott bakåt så är Shore bland det starkaste som finns att tillgå i SHL. Detta gäller även vid målmässigt jämna och täta matcher.

Han gjorde 31 poäng på 39 matcher men hade statistiskt en ohållbart låg utdelning. Den poängproduktionen kan då alltså tänkas vara i underkant.. Tror ärligt talat knappt att vi hade kunnat pricka in en mer lämplig förstacenter.

Metallica

Man måste ju älska underliggande statistik ändå när den är sådär vacker.

Tänk att han har så fina siffror i ett lag som saknade ett spelsystem.

HlinkaHlavac Kan det ha ngt med Academy Cup i nästa veckoslut att inte Felix finns med. Fantens skada och Rissanen borta och då har vi ju bara 6st backar. Björkman håller ju inte alls mot SHL motstånd med en kropp att kunna spela 7-10 minuter har han väl.

BK_Robbi LTNS, men lite förvånad över alla reservationslösa hyllningar till värvningen av Kovacs. Ja, det är en målskytt, spelintelligent, irrationell, näsa för målet, gamechanger m.m. Men det finns också en historia som en liten “strulpelle”.

“Reservationslöst hyllad värvning” här på Bullen? Strulpelle och dickpicks. Allt har redan ältats, stötts och blötts. Hela j-a sommaren. Halva i alla fall..

Öhrqvist spelar med juniorkronorna i Schweiz hela denna vecka. Så där har ni nog svaret varför man låter Björkman agera kropp. Bra löst av PJ. Dumt att rulla på 6 st backar och dra på sig mer skit under relativt meningslös försäsong.

Gött att det är klart med Kovacs!

Han har ju en förmåga att hitta aviga passningar diagonalt i banan, kommer säkerligen servera både Broc o Russel fina mackor. Ibland har det ju saknats någon som är tillräckligt vaken på Littles ryck för att hinna slå passningen.

Sen har jag blivit lätt allergisk mot långa kontrakt (Peppe Lundh, Ljungh, Junland etc.) Kan ju vara ett genidrag så länge spelaren i fråga presterar, omöjligt att veta på förhand.

Kul hint av LHC med anspelningen på midsommar i videon, älskar självdistans och humor!

Summa summarum tror jag Kovacs kommer bli en riktigt bra pusselbit i lagbygget med sin irrationella sida, passningsspelet och även kunna vara ett irritationsmoment för motspelare.

Älskar hur laget fylls på med profiler och hur vi mönstrar en trupp med många potentiella publikfavoriter i år! Kul!

Såg eländet här i Västervik en hel del förra säsongen och Björkman var allt som oftast direkt svag. Han hade det oerhört tufft. Spelade bra i Hästen tidigare dock så kanske inte ska döma honom efter ett kasst år i ett kasst lag.

Kjellman
            Det berodde nog desto mer på att Västervik som lag var ett bottenlag rakt av i Hockeyallsvenskan den säsongen som var. Inget illa menat mot Västervik, det är trevligt att Cluben haft Västervik som ett farmarlag, men den säsongen var ett stort bottennapp för hela Västerviks-laget. I övriga hockeyallsvenska klubbar som han har spelat i, dvs. Almtuna (2 säsonger som ass lagkapten) och i Vita Hästen så hade han aningen bättre statistik. I stil med Norén, men med en stor skillnad på att Björkman har både SHL-erfarenhet sedan tidigare hos oss, samt 4 raka säsonger i Hockeyallsvenskan, så han har hunnit bygga på sig desto mer erfarenhet än Norén. Sen har inte Björkman haft någon smickrande +/- statistik nere i Hockeyallsvenskan, det är en säsong har han legat på + och det var den säsongen med Phästen.

Edit: läste i Corren att Björkman är en temporär lösning, för denna veckan och nästa vecka.

Flera som skrivit nu att kontraktet är för långt. Ja, det är väl ganska självklart och är rätt övertygad om att PJ/Tony ville skriva kortare, men det är ju tyvärr inte så det funkar när det är spelarnas marknad. Vi har fått in en svensk klasspelare i bra ålder sent i augusti på en torr marknad. Kovacs har trumf på hand i ett sånt läge givetvis.

MrNebbiolo

Du glömde faktiskt Gallo. Lätt hänt såklart eftersom han var totalt osynlig i fjol. Väldigt skönt att vi blev av med den löneposten. Vad tjänade han? 150?

Man gillade ju Junlands sågning av honom i Corren.

alfie 4 år är långt men han är trots allt bara 27 år, så länge han sköter sig och gör jobbet, Funkar i gruppen så kan det bli väldigt bra detta…

Spela klart 3 av säsongerna i alla fall gosse. Skönt att det är klart i alla fall