Lukkinen 4 år är lång tid, nu gäller det bara att hålla tummarna för att det fungerar i LHC (annars blir det dyrt). Jag hade hellre sett 2+1 år.

Någon med insyn som vet om det innefattar klausuler i Kovacs kontrakt?

LTNS, men lite förvånad över alla reservationslösa hyllningar till värvningen av Kovacs. Ja, det är en målskytt, spelintelligent, irrationell, näsa för målet, gamechanger m.m. Men det finns också en historia som en liten “strulpelle”.

Med detta sagt, tror (hoppas) jag att Östman kan vara rätt person att få honom att funka i grupp. Bilden jag fått är att han har lite svårt att alltid underordna sig tränarens direktiv, lex Luleå & Örebro, bägge med “starka/dominanta” tränare. Dessutom lite utsvävande liv vid sidan om. Statistik är inte allt, det handlar ju om att funka i gruppen också. Men med en trygg tillvaro och en tränare som kan hantera (och utnyttja) starka karaktärer kan det här bli riktigt bra. Om inte kan det tyvärr bli ett ett riktigt bojsänke.

Jag tror dock att han lärt sig under resan. Hans skicklighet är omvittnad. Han har garanterat mognat. Upp till Östman nu att förvalta möjligheten! Välkommen Kovacs!

MrNebbiolo

Aha, du menar den. Trodde videon hette “Örebro ”MVP of the season””, så var därför jag undrade.

Lukkinen
    Höken skrev “Linköping plockar in backen Anton Björkman under den närmsta tiden. Spelade för Västervik i HA förra säsongen, och bor i stan. Kanske lirar redan imorgon mot Malmö. Kortare avtal. Utvärdering sedan.”

Så en utvärdering är att vänta. Vem vet, han kan ju prestera lika bra som Myrenberg gjorde sin förra säsong i SHL. Gör han det bra blir det förmodligen förlängt. Vi behöver 8 backar för att inte vara så skadekänsliga på backsidan, sedan gjorde Björkman det bra i Västervik den gångna säsongen (var relativt stabil). Sedan säger väl inte statistiken allt heller, då vi vet sedan innan att han är bra i spelet med puck.

Edit: När Rissanen anslutit har vi 9 backar om Björkman får förlängt, men det kan vara bra och ha en back ytterligare, fram tills Rissanen anslutit. Sedan är väl Fanten borta 2 veckor, så ja, 7 är vi väl nere på då tillfälligt.

• jg svarade på detta.
    • jg gillar detta

MrNebbiolo Håller med om det mesta här. Vår framgång står och faller lite med Helg-ankan, Där kan vi bara hålla tummarna 🤞

jg
      Jag får lägga till ett edit på det jag skrev ovan ^^ tänkte mer på den närmsta tiden, innan Rissanen ansluter 🍻

HlinkaHlavac
      Inget bekräftat än, men det skadar väl inte något att vi har fler backar över tid? Vi ska spela en lååång säsong.

Jag tycker att PJ gjort ett formidabelt jobb med att uppgradera vår goda trupp från förra säsongen. Han visade denna sillyn att han verkligen kan bygga en funderande trupp med givna roller.

Visst var det ett litet smolk i bägaren när Högga beslutade sig att söka lyckan i NHL, men PJ fixade in Finlands bäste målvakt som har alla förutsättningar att lyckas i SHL. Vi ska inte jämföra Heljanko med Högberg utan veta att Heljanko är en matchvinnande målvakt i sitt eget namn. Sedan har vi ju en av SHLs bästa andremålvakt sedan tidigare.

Så jag är jävligt nöjd med hur allt löpte ut till slut, så jag måste nog ge PJ betyget 5 av 5, för jag tror inte att någon annan kunde gjort ett bättre jobb efter våra förutsättningar.

Även Bergsten gillar värvningen. Tycker han fick till en snygg inledning på sin krönika.

För några år sedan surrade jag med Klas Östman om vad han ville addera till LHC-laget. Tränaren funderade ett ögonblick innan han svarade något i stil med:

– Kött och potatis har vi, men det skulle vara roligt att krydda med lite exotiska kryddor. Ingen gangster eller slagskämpe, men gärna någon som är lite utanför ramarna. Vi behöver inte vara så vattenkammade och göra rätt alltid. 

Nu får han in just den där spelaren i Robin Kovacs.

27-åringen är en profil som sticker ut.

Tror personligen att Östman har helt rätt approach för denna typ av spelare och person. Utöver det har vi en stark lagsammanhållning och många starka ledare i spelartruppen.

Så, nu är sista pusselbiten på plats. På pappret har vi stärkt 1:a-3:e linan (kanske även 4:e?) samt fått in ytterligare en backgeneral i Rissanen som bra komplement till Fanten. Det här ser bra ut. På riktigt.

Jirpo Jepp, nu är det bara jobbet kvar att göra för att förvandla något som ser bra ut på pappret till något som är bra i verkligheten.

BK_Robbi
            Luleå och Örebro är väl kanske inte dem bästa exempel på att ha bra tränare, under åren Kovács var där heller. Kovács behöver en lugn omgivning med vettiga ledare runt sig, inte någon blådåre som skriker och härjar (Bulan, N.E, Bert).
            Hos oss har vi Östman som ser individen, är tydlig i sitt sätt att jobba och vidareutveckla spelarna, en stark lagkapten i Fanten och några assisterande lagkaptener som kan stötta upp, därtill har vi Bouma som heller inte ska underskattas. Junland sa i podden ‘Andra sidan ån’ med Corren, att Bouma och Mcdonell är identiska på det sättet att när de tar ton i omklädningsrummet och börjar prata ‘Nu gör vi såhär’ då lyssnar laget.

Kovács producerade relativt bra i Luleå och desto bättre i Örebro. Men i inget av de lagen så uppmuntras den entusiastiska offensiven som här. Vi har ett spelsystem där alla ska vara involverade offensivt, hos oss uppmuntras ett frejdigt och entusiastiskt anfallsspel. Så jag har en väldigt stark tro på att Kovács kommer passa som handen i handsken, hos oss.

Jakobsson gjorde ett klockrent uttalande också, något som vi alla kan relatera till då vi förr såg när Kovács spelade i Örebro, men som man också kan ta del av och relatera till om man kollar på Highlights:
            “- Robin är en offensiv spelare som är galet rolig att titta på. Han har ett bra skott, är bra i powerplay, tycker om att vara med när det hettar till på isen, är en bra skridskoåkare – och passar helt enkelt perfekt in i det vi sökt efter.”

En annan väldigt rolig men också viktig aspekt i att vi nu också kommer ha Kovács hos oss, är att han är jävligt bra på att lägga straffar, i klippet nedan så lägger han en iskall och snygg straff: