Jirpo Jag tror det. Ante behöver inte vara en demontränare eller frälsare för att göra skillnad, han behöver sätta en spelidé som håller och gör att vi inte läcker in mål, och får till mer skitmål, backmål osv, enligt mig. 🙂
Har varit inne på det tidigare när det diskuterats här inne, hans facit i Timrå som huvudtränare (hela säsongen, dvs 22/23 & 23/24) är inte dåligt, och spelet i lika styrka sticker ut i positiv bemärkelse. Visst hade Timrå sin spets och kärnspelare, men tror inte han hade världens drömsituation vad gäller spelartruppen där. Backsidan blev väl ganska sågad i media om jag inte minns fel nu.
Faktum är att han, under hans tjugofem matcher här (en match efter att Östman fick foten stod ju Jakobs och Arla själva i båset, innan Ante var på plats, räknar inte den) hade LHC målskillnaden +4 (48-44) i lika styrka. Sjätte bäst framåt, sjunde bäst bakåt och femma i målskillnad under den perioden.
Under Östmans 27 matcher (inklusive den då han fått gå, får anses vara ‘hans’ match) hade vi målskillnaden -15 (43-58) i lika styrka. 😛 Näst sist i antal gjorda mål, tolfte sämst vad gäller insläppta mål, och tolva i +/- totalt…
Leker man med tanken bara och slår ut snitten på respektive tränare över 52 omgångar:
Ante Karlsson: 100 mål framåt, 92 insläppta – +8
Klas Östman: 82 mål framåt, 112 insläppta – -30