Nu blir detta en metadiskussion men självklart får @Hotspurs eller vem som helst annars tycka annorlunda i frågan om Kovacs eller vad som helst annars så klart.
I min bok är det en självklarhet att ett lag mår bättre utan spelare som bara spelar för sig själva, men man behöver ju väga det mot faktisk förmåga att göra mål och hindra motståndarna från att göra det. Kovacs var lagets bästa offensiva spelare förra året utan tvekan. Att Vrana hade bättre underliggande och spelade upp sig mer och mer ändrar inte det faktum att så var fallet. Jag tycker att Kovacs tog kliv i vilken attityd han visade och jobbet han gjorde för laget men känslan är att det föll tillbaka lite väl mycket stundtals. Problemet är väl snarare att man inte hittade någon annan till den platsen när man ville få in en pusselbit där och att Kovacs blev lagets stjärna när andra inte steppade upp som de behövde. Hade Broc sett ut som vanligt förra säsongen hade det ju inte varit ett sådant problem och om Rattie faktiskt var en självklar offensiv kraft likaså. Sen är jag den första att skriva under på att jag är trött på hans uttalanden i media. Allt som allt så tror jag det gynnar laget på sikt om man bara får in spelare som tillsammans kan göra ett bra gäng med fler mål än i år. Men det vet vi inte idag så klart.
Sen kanske man inte behöver överdriva heller, han har ju alltid varit såhär och om han någon gång spelar mot LHC så kommer han alldeles garanterat stå och hånflina mot klacken i Saab arena. Jag säger tack för den här tiden, bra jobbat och lycka till.
Nu blir det ruskigt spännande att se vad vi kan ställa upp med när bitarna faller på plats. Jag noterar att mångas laguppställningar innehåller väldigt lite värvningar och funderar rent ekonomiskt på hur man tänker sig. Om Kovacs drar och med Ljungh, Rissanen, Rattie, Shore out - har vi då alltså inte råd med mer än Bakkes nya avtal (eventuellt), Högga, någon hyfsad forward till utöver ev breddspelare?
Nog för att budgeten kommer sänkas några miljoner men en spelare som ersätta med någon som kostar 100 mindre per månad är ändå mer än 1,5 mille på ett år billigare om det följer vanliga skatteregler?