Metallica
Min åsikt i den här frågan är att Corren kör i diket duktigt. Speciellt när man bygger upp hela sitt narrativ på att beslutet är Stålis eget att sparka PJ.
En sund arbetsordning i såväl bolag som förening likt LHC är att styrelsen anställer en VD/KD, den personen anställer sedan chefer på de olika avdelningarna under VD. En sådan avdelning är sporten och högste chef där är GM/sportchef alltså PJ. I en sund förening är det således VD som äger frågan om sportchefen ska sparkas eller inte. Det mest intressanta i den här kråksången är att Corren förra veckan hade stålis med i sin podd där han går igenom exakt den här frågan och redogör för arbetsordningen.
I podden handlade frågan om styrelsen och om mer hockeykompetens borde finnas där men Stålis ger ett klockrent schema i vem som beslutar över vilka områden och anställningar.
För mig är det endast i osunda föreningar där styrelsen kör över såväl sin VD som sin sportchef i beslut som fattas. Det senaste exemplet är Modo där styrelsen rundade både VD och Hinken och sparkade Karlin som HC. Hv hade samma rundning när styrelsen rundade Nubben och sparkade Tommy S. Det är för mig helt fel att hantera frågorna på det sättet.
Stålis chefer och bollplank ska dock vara styrelsen och jag förutsätter att han bollar saker på möten med styrelsen. Varför styrelsen dock ska svara på frågor till Corren gällande ett beslut som ägs av Stålis fullt ut ser jag som att man måste läsa några böcker organisationsteori och ledarskap innan man skriver en sådan krönika.
Jag är dock inte förvånad för även om Aftonbladet håller lägst nivå är Corren inte långt efter. När man ser andra lokaltidningar blir man avundsjuk, jag får acceptera precis som alla barn får lära sig att världen inte är rättvis men herregud Corren, sluta göra bort er i onödan.
PINSAMT!