Sillen En annan grej jag tycker är konstig att ingen reagerar på är att Öhlund i sändning säger såhär:
”– Kraften är riktad uppåt, han träffar i huvudet och lättar med skridskorna. Vi ska ta bedömningen på vad den tacklande spelaren gör. Så i det här fallet ligger ansvaret på Jesper att göra en schysst tackling, förklarar domaren Linus Öhlund i TV4 Play.”
Två saker som jag reagerar på
- ”Kraften är riktad uppåt”. Jag har vevat reprisen x antal gånger nu och blir mer och mer övertygad om att det INTE är en uppåtgående rörelse, kraften går framåt & Innala tittar neråt, därför tar den på hakan. Ja det blir en liten rörelse uppåt men som Figge sa på X, var nog aldrig sett någon tackla nedåt. Alltså fullt naturlig rörelse
- ”Lättar med skridskorna” Samma sak här efter att ha vevar reprisen x antal gånger tycker jag det ser ut som att han lyfter lite EFTER att han träffar Innala. Fullt naturligt i en tackling. Dvs han hoppar/lyfter inte in i tacklingen utan det sker efter kontakten.
Det här förbryllar mig, domarna har kollat på situationen många gånger på sin skärm men ser ändå något helt annat än vad majoriteten av alla som sett situationen ser.
Och med mina punkter ovan tycker jag att domaren i sändning står och ger en förklaring på varför det är matchstraff men problemet är att det han lyfter fram inte stämmer. Det är något det borde bli diskussion om.
Att förklaringen inte speglar vad som egentligen sker. Utan man hittar saker i situationen som egentligen inte är där