QPR Ja Holmertz är bra, fortsätter han att utvecklas så kan han bli en bra centerstrateg i framtiden.
Ordet ”strateg” gillar jag. Jag anser ju att det är mer eller mindre omöjligt säga vilka spelar i U12-U15 som blir ”bra spelare” framåt J18/J20 eftersom det händer så otroligt mycket. Det är ju också mer eller mindre en sanning att rent tekniskt (skridsko, puckhantering och så vidare) så krymper hela tiden avståndet mellan minst och mest skillade över tid upp mot J18/J20. De flesta har ungefär samma skills. Det som då skiljer är just förmågan förstå spelet, prediktera olika utfall och ligga liiite före i tanken.
Jag tycker man kan se några spelare i de yngre årskullarna som hela tiden haft just den där förmågan att läsa spelet, göra sig spelbara, se andra som är spelbara och som snabbt fattar vikten av att positionera sig. Kanske är det just dessa spelare som har ett lite bättre utgångsläge att bli riktigt bra längre upp i åldrarna.
Sen är det ju att tåla och orka med den insats som krävs för att bli en skicklig hockeyspelare. År av träning i vått och torrt, försaka en massa annat och så vidare. Min övertygelse är därför att det gäller behålla lusten, glädjen och kärleken till sporten och spelet. Det ska vara kul att träna, spela och hänga med sitt lag, år efter år. Det blir ju också en familjeangelägenhet för att få det funka, vilket alla vet som haft barn/ungdomar som spelat i många år.
Mycket som ska klaffa för att nå hela vägen ☺️