Skillnaden är väl att Östergötland har stora men få städer och är mer kompakt i ytan. Man kan bo i Motala och spela hockey i Linköping om man vill. Småland är stort med långa avstånd och består av massor medelstora städer. Vimmerby, Hultsfred, Västervik, Värnamo, Vetlanda, Eksjö, Nässjö och typ 100 till i liknande storlek.

Barry_Carlisle

Till ytan möjligen, men inte invånare

Småland: 730000

Östergötland 470000

Tycker det är en helt annan attityd och stämning till ishockeyn i Småland när man reser runt på matchspel eller cuper. Östergötland är ett efterbliven landskap ur hockeysynpunkt tycker jag. Med 470000 invånare borde vi kunna arrangera seriespel för ungdomar upp till U16 på alla nivåer. Det kan vi inte.

Kallzon jo, har säkert betydelse att det är som du skriver. Men tyvärr finns det för få föreningar framförallt inom ungdom. Ishockeyn hade tjänat på fler föreningar än LHC i Linköpingsområdet för att behålla så många ungdomar som möjligt inom hockeyn. Nu skissas det iofs på ett förändrat och bredare upplägg inom LHC vad gäller verksamheten ända upp till J20. Bland annat med planer på ett LIU HG.

Intresset för ishockey bland barnfamiljerna är nästan rekordartat lågt just nu med väldigt få nya spelare in och stora tapp i de lite äldre U-lagen.

Tråkigt.

Sillen Mest relevant är väl kanske att jämföra Östergötlands län med Jönköpings län lika i storlek ialla fall vad gäller ytan, då har du HV, Tranås, Dalen, NHC och Gislaved typ…….. svårt att jämföra exakt förstås. Tranås är i alla fall sjukt bra på att arrangera diverse cuper bara 7 mil till Linköping fast då på ‘fel’ sida länsgränsen.

Hotspurs jo, går resonera på olika sätt såklart och har ju med klubbarnas engagemang att göra också. Men faktum kvarstår. Vi har serier för barn/unga endast upp till C1 i Östergötland. B2/B1 samt A2/A1 inget. Inför nästa säsong har mer eller mindre samtliga spelare ur MHC blivande U14 bett om att få komma till oss i LHC istället. Vi blir i så fall ohanterligt stora i den åldersgruppen medan MHC upphör existera på U14 nivå.

Jag ger mig inte på att i Östergötland är det tunt med ishockey. ☺️ det är inte fakta kanske enligt alla, men min åsikt.

Det sjukaste med Småland är att Virserum har ett eget hockeylag. Virserum som har 1844 invånare. Som en jämförelse så har Borensberg drygt 3000 invånare.

Sillen Östergötland är väl rätt kass på lagidrott rent allmänt känns det som.

Hockeymässigt kan jag tycka att både Norrköping och Motala borde göra mer än de gör. Norrköping i synnerhet. Knappt att de har en hall som är duglig.

Jag tror på Brynäs. Dom har bredden. Klart Dif kan steppa upp. Det är bara första perioden och första matchen.

Brynäs känns mer förberedd än Dif är. Dom har nerver. Men sen är Brynäs bättre.

11-0 i skott på mål.

3-0 i mål.

Överkörning.

Vi behöver inte utöka shl med fler lag det e ett som är säkert.

Fy fan, vilken pest. Hade önskat att aldrig någonsin se det vidriga brynäs i SHL igen. Inte mycket jag hatar, men där är mina känslor på gränsen mellan avsky och rått, ångande hat.

DIF är ju riktigt usla, Brynäs behöver ju inte ens vara bra…

I och med den nya lagen kan brynäsare potentiellt få fler “hens” att puckla på

Fyyyfan vilken jävla prestation av Klasen… Herre min jävla skapare.